12 Haziran 2014 Perşembe

Andersen Masalları mı, Grimm Masalları mı?

Kitap sever bir anne olarak bebeğime ilk aldığım şey bir masal kitabı olmuştu, sonrasında da hızla bebeğimin gelecekteki kütüphanesini hazırlamaya koyuldum, bu kütüphanedeki kitapların ilk okuyucusunun ben olduğumu söylememe gerek yok herhalde:)İşte bu süreçte öncelik çocukken pek okuma fırsatı bulamadığım masal kitaplarında oldu. Masal kitaplarında ne kadar çok seçenek olduğunu görüp şaşırdım, benim esas istediğim şey çocukken dinlediğim o etkileyici masalları kitap sayfalarında yeniden keşfetmekti, sonunda Andersen Masalları ve Grimm Masalları'nı almaya karar verdim.

Bu arada pek araştırma yapmadığımı da itiraf edeyim. Ancak bu yazıyı yazmak için şimdi bir kaç yazı okudum. Hans Christian Andersen (1805-1875) de Grimm Kardeşler de (Jacob Grimm (1785-1863); Wilhelm Grimm (1786-1859)) hemen hemen aynı zamanlarda yaşamışlar, Andersen Danimarkalı, Grimm Kardeşler ise Alman'dır. Küçük yaşta babasını kaybedince annesi ile başbaşa kalıp zor bir çocukluk dönemi geçiren Andersen'e benzer olarak Grimm Kardeşler de küçük yaşta babalarını kaybedip evin en büyük iki çocuğu olarak ailelerinin sorumluluğunu üstlenmişler. Andersen para kazanmak üzere çeşitli işlerde çalıştıktan sonra Kopenhag'da tiyatro oyuncusu olmayı denemiş ancak başarılı olamamış, ardından Kopenhag Üniversitesi'ne gitmiş burada gramer eğitimi almış ancak kendisi okul yıllarını hayatının en acı yılları olarak değerlendirmiş ve okulda kendisinin yazma cesaretinin kırıldığını belirtmiş, daha sonra Türkiye de dahil olmak üzere pek çok yeri gezmiş ve hepimizin bildiği masalları dışında romanlar da yazmış. Grimm Kardeşler ise zengin halalarının desteği ile Marburg Üniversitesi'nde Ortaçağ Alman edebiyatı okuduktan sonra kütüphanecilik yapmışlar, bu arada da işlerinden kalan zamanda derledikleri masalları yazmışlar.

Pek çok yayınevi tarafından basılmış olan bu kitaplar arasında benim seçimim Pinhan Yayınları'ndan çıkmış iki ciltlik Grimm Masalları oldu. Diğer tarafta ise Sosyal Yayınları'ndan çıkmış ve Behçet Necatigil çevirisinden yine sanıyorum iki ciltlik Andersen Masalları var. Pinhan Yyaıncılık gerçekten de gerek cilldi, gerek sayfaları, gerek içindeki çizimleri olsun gerçekten çok kaliteli bir derleme çıkarmış ortaya. İlk cilt 532 sayfa ve 104 masal içeriyor. Ben de büyük bir hevesle aldım elime kitabı ve ilk masaldan başladım okumaya, ancak okumamla şok olmam bir oldu, ilk masalımızda karısı ölünce ona çok benzeyen kızıyla evlenmek isteyen bir kral var, ulemanın "ama kralımız böyle bir şey yaparsanız lanetleniriz, olur mu öyle şey?" uyarılarına aldırmayan kral -bir sürü anlamsız gelişmeden sonra- 40 gün 40 gece süren bir düğünden sonra kızıyla evlenir! Bir diğer masalda şeytanla anlaşma yapan adam yaptığı bir sürü kötülükten sonra pislik içinde perperişan haline rağmen hem köyün en güzel kızıyla evlenir hem de köyün en zengini olur. Zaten nedense şeytanla ilgili bir sürü masal var. Masalların hiç de ders verici nitelikte olmadığını ekleyeyim, yani belki bu masalları merak eden, okumak isteyen yetişkinler olabilir ancak bence kesinlikle çocuklara göre değiller. Kırmızı Başlıklı Kız, Rapunzel, Hansel ve Gretel gibi -daha ziyade korkutucu- masallar Grimm Kardeşlere ait ancak sanırım bu hepimizin bildiği masallar kitabın ikinci cildindeydi.

Andersen Masalları yine iki ciltten oluşup 24 masal içeriyordu. Parmak Kız, Kurşun Asker ve Küçük Deniz Kızı gibi masallar da Andersen'e aitmiş. Ben Andersen Masalları'nı Grimm Masalları'ndan daha çok beğendim, yaratıcılık ve bir çocuğun hayal dünyasını geliştirmek ve ders vericilik açısından çok daha yararlı olacağına inanıyorum.

resim: http://www.surlalunefairytales.com/illustrations/hanselgretel/images/nielsen_hansel.jpg

16 yorum:

  1. Masallar da cocukluktan itibaren sokulmaya calisildigimiz kaliplar icin birer gerec aslinda. Tek basina disaridayken kurda kusa yem olacagini ya da sadece yakisikli bir prensleyken mutlu olabilecegini dusunen ve kurtarilmayi bekleyen kadinlar, "kahraman" olma ugruna kendilerini ve hayatlarini tehlikeye atmaya hazir erkekler, kendinden olmayana karsi kin besleyen, ayrimci bireyler yetistiriyorlar. Yurt disinda bunun bilincinde olan ve cinsiyetci, irkci, ayrimci olmayan, cocuklara yonelik kitaplarin sayisi her gun artiyor. Umarim bizde de yavas yavas bu tur kitaplar yayinlanmaya baslar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru gerçekten, klasik masallar günümüz şartlarından çok farklı bir zaman için yazılmış, bir klasik olarak güzel olsalar da çoğu küçük yaştaki çocukların yanlış düşünceler geliştirmelerine sebep olabilir diye düşünüyorum, dediğin gibi umarım bu tür masallar bizde de yaygınlaşır, yorumun için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  2. Ben ikisini de severdim. Çok da okudum Andersen ve Grimm Masalları haa bir de Ezop masallarını severdim. Fakat oğluma masallar pek inandırıcı gelmedi nedense. Kurşun Asker'i çok dramatik buldu mesela. Hansel ve Gratel'den nefret etti. Çikolata ve patdana ev olur mu hiç? Dedi. Cadı bir çocuğu niçin yesin ki diye uzunca bir süre sorguladı, Kırmızı Başlıklı KIz'ı saçma, Pamuk Prenses'i tuhaf buldu. Fazla somut mu düşünüyor bilmiyorum. En eğlendiği masal Bremen Mızıkıcaları oldu. Neyse blşog yazısı gibi yorum yazdım. Sevgiler kocaman :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oğlunuzun tepkileri gerçekten çok eğlenceliymiş, belki de bir çocuğu, sorgulamaya itmek olabilir masalların bir işlevi de, ben de seviyorum masalları insanın hayal gücünü geliştirdiği kesin, güzel yorumunuz için teşekkür ederim, sevgiler kocaman benden de:)

      Sil
  3. Erencim ne güzel bir düşünce bu. Gerçekten bir çocuğun hayal dünyasını en çok geliştiren masallardır.Bunu ben de yaptım Her gece yatarken bir masal okudum büyüyüp yalnız yatmak isteyinceye kadar. Bu sebeple tüm masal kitaplarını aldım. Her biri birbirinden farklı zenginlikler kattı. Kendileri zaten beğenmediklerini eliyorlar. bazen sevdiklerini defalarca okumamı istiyorlardı. Şimdi ne kadar iyi ettiğimi anlıyorum. ben de Anderseninkileri biraz daha fazla severim, kendimin küçüklüğünde annemden dinlediklerim için. Bu böyle anneden çocuğuna süren giden bir seremoni gibidir, güzel anılar olarak yerleşir belleklerinde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Piyasada o kadar güzel masal kitapları var ki insan hepsini almak istiyor:) ama içerik konusunda biraz dikkat etmek gerekiyor, ama dediğiniz gibi eminim çocuklar gerektiği zaman elemeleri kendileri yapar, gerçekten anne-çocuk ilişkisi içinde birlikte kitap okumanın ayrı bir yeri olacağına inanıyorum, güzel yorumunuz için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  4. Binbir gece masallarını okuduğumda bende cinsel içerikleri yüzünden şok olmuştum. La Fonten'e bir göz atın derim. Ben çok severim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tavsiyeniz için teşekkür ederim, La Fonten'i çok severim çocukken çok dinlemiştim masal kasetlerinden, bir de ona bakayım, sevgiler:)

      Sil
  5. yorumun uz yol gösterici olacak teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buna sevindim, siz de çocuğunuza masal kitabı ararken benim gibi hata yapmayın:) sevgiler.

      Sil
  6. ay ben hepsini severim. yine çocuk olalım yaaa :) bi de ezop var bak. onu da unutmaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yine çocuk olalım bütün çocuk kitaplarını okuyalım:) ezop hiç okumadım ama merak ediyorum, teşekkürler tavsiyen için:)

      Sil
  7. Ben çok bildiğimiz, küçükken okuduklarımız dışında pek masal okumadım. Yazını dikkate almak gerekiyor diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aramaya kalkınca bir sürü çeşit çıkıyor ama gördüm ki seçici olmak lazım:) yorumunuz için tesekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  8. ben de andersen masalları'nı çok seviyorum. okul kitaplığımda var, kızıma da alacağım :)
    genelde tübitak yayınlarının kitaplarını alıyorum kızıma.
    Bir de şu aralar ben Beydaba 'dan Kelile ve Dimne masallarını okuyorum, çok güzel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Andersen masalları çok hoştu gerçekten, tübitak yayınları ve iş bankası yayınları benim de tercihim, Kelile ve Dimne masallarını bilmiyordum tavsiyeniz ve yorumunuz için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...