20 Ağustos 2018 Pazartesi

Bir Gün Tek Başına - Vedat Türkali


Bu kitabı geniş bir okuma yelpazesi olan çok sevgili blogger arkadaşım Deep Tone tavsiye etmişti, hatta yanlış hatırlamıyorsam etkileyici bir aşk romanı olarak nitelemişti kitabı ve farklı zamanlarda da ne kadar beğendiğinden bahsetmişti. Sanıyorum bir kaç yıl önce yazıştı ilk, işte o zamandan beri kitap listemde ama kalınlığı ve siyasi arka planı beni biraz korkutmuştu. Yine de merak ettim ve Deep sevip tavsiye ettiğine göre mutlaka güzeldir diyerek aldım kitabı:)


1960 yılında Cem Yayınları’ndan çıkan verisyonunu okudum, kitap 595 sayfa. Bu okuduğum ilk Vedat Türkali kitabı oldu. Yazarı tanıyacak olursak,Wikipedia'da yazar hakkında şu bilgiler verilmiş;

"Vedat Türkali (d. 13 Mayıs 1919, Samsun - ö. 29 Ağustos 2016, Yalova), Türk senarist, şair ve roman yazarı.
Asıl adı Abdulkadir Pirhasan'dır.Samsun Lisesi'nde okuduktan sonra 1942 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nden mezun olmuştur. Aynı yıl eşi Merih Pirhasan'la evlenmiştir.
Maltepe Askeri Lisesi ve Kuleli Askeri Lisesi'nde edebiyat öğretmenliği yaptıktan sonra 1951'de siyasi eylemleri sebebiyle tutuklanmış; 9 yıl ceza almış 7 yıl sonunda koşullu olarak serbest kalmıştır.
Gar Yayınları'nı Rıfat Ilgaz ile kurduktan sonra, 1960'ta Dolandırıcılar Şahı ile senaristliğe başlamıştır. Senaristliğine devam eden Türkali, 1965'te yönetmenliği denemiştir.
Bir Gün Tek Başına ve Mavi Karanlık gibi romanları Türk edebiyatının en büyük eserleri arasına girmiş; daha sonra da Yeşilçam Dedikleri Türkiye ve Tek Kişilik Ölüm romanlarını da yazmıştır.
Mihri Belli'nin yakın arkadaşı ve Atıf Yılmaz'ın arkadaşı ve akrabasıdır. TKP'nin eski üyelerindendir. 2002 seçimlerinde DEHAP'dan aday olarak aktif siyasete atılmıştır.
Vedat Türkali, oyuncu Deniz Türkali ve yönetmen Barış Pirhasan'ın babası, Deniz Türkali'nin kızı şarkıcı Zeynep Casalini'nin dedesidir. Türk edebiyatının usta isimlerinden olan Vedat Türkali, 29 Ağustos 2016 Pazartesi günü saat 06.00'da Yalova'da tedavi gördüğü hastanede hayata veda etti. Türkali, Cumhuriyet tarihinde birçok olaya şahitlik etmişti. Bir süredir Yalova'da tedavi gördüğü bir hastanede 97 yaşında yaşamını yitirmiştir."




Kahramanımız Kenan 40’lı yaşların başında hoş görünümlü evli çocuklu bir adamdır. Gençliğinde devrimci görüşlerinden dolayı emniyette tatsız bir olay yaşamış ardından bu alandan çekilmiştir, yine de üzerinden çok uzun yıllar geçtiği halde bunlar ara ara aklına gelip onu huzursuz etmektedir. Konya’da öğretmenliği bırakıp ailesiyle İstanbul’a gelmiş, arkadaşının yardımıyla bir kitapçı dükkanı açmıştır. Ama içinde büyük bir tatminsizlik vardır, bunun büyük sebebpleriden birisi içindeki devrimci ruhuna uygun bir yaşantı sürdürememesi, o eski olayın korkusunu içinden atamamasıdır. Bu nedenle sık sık o görüşten kişilerle görüşme ihtiyacı duyar, böyle ortamlardan birinde henüz 23 yaşındaki Günsel’le tanışır, Günsel’in ağabeyi uzun yıllar görüşlerinden dolayı hapis yatmıştır. Güzelliği ve gözü karalığından dolayı Kenan ondan çok etkilenir ve olaylar gelişir...:)


Kitabın siyasi arka planı oldukça yoğun aslında, dönemin olayları tüm ayrıntısıyla anlataılmış. Ama Kenan’ın içdünyası, hissiaytı, aynı şekilde Günsel’inki de etkileyici bir biçimde okura verilmiş. Özellikle “bilinç akışı” tekniğini kullanmış yazar ve bu da romanı daha da enteresan ve sürükleyici yapmış. Zaman zaman siyasi olaylar biraz yoğunlaşsa da keyifle okudum, Özellikle sonu çok etkileyiciydi. Bana biraz da Bulantı romanını hatırlattı. Gerçekten Kenan’ın o “bunaltısı” okura aynen geçiyor... Edebiyatımızda klasik bir roman diyebilirim, keyifli okumalar dilerim.


18 yorum:

  1. Okumadım ama belli ki, kendi yaşamından çok etkiler var..HADEP filan bana uymaz ama yine de üzüldüm hapsedilmesine. Yazarları hapsedince onlar da tepki olarak bölücülere kayıyorlar örnek Ahmet Şık ilk aklıma gelen iyi biri diye bilirdim ama hapislerde yatınca, tuttu HDP'ye girdi.

    Eline sağlık Eren'ciğim, sen wikipedia'yı açabiliyor musun? Ben açamıyorum, yeğenim bir program yüklemişti onunla giriyordum eskiden (1 yıl önce) ama sonra o program bozuldu, çalışmaz oldu neden bilmiyorum....o kadar özlüyorum ki wikipedia'yı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarların hapsedilmesi çok acı bir konu gerçekten Müjde Abla.. wikipediayı açmak için başına 0 (sıfır) getirim. www.0wikipedia.org :) wikipediasız olmuyor, çok teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
    2. Ay sahi mi? Deneyeyim ben de çok teşekkürler canım, sevgiler:)

      Sil
    3. ya Müjde Abla neyse ki böyle bir yöntem var..:))

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. geç cevap yazdım kusura bakma Bahar'cım, çok teşekkür ederim, geçmiş bayramın kutlu olsun:)

      Sil
  3. Kalınlığı ve siyasi ağırlığı beni de korkutuyor okuyamam diye :) Kayıp romanlar kitabı geçmişti elime bundan daha da kalındı sanırım çok ilerleyemedim kaldı öyle maalesef :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kemal ile Günsel'in aşkı merak uyandırdı bende, okunuyor:) teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  4. Türk edebiyatının en'li listelerinde sık sık bu kitabı görüyorum. Benim de okumak istediklerimden ama ne zaman zaman gelir bilinmez.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ilginç bir romandı Şule'cim, teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil
  5. Evde var:) Eşimle sırayla okuyacağız:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel, evde okuduğum kitabı tartışabileceğin birinin olması güzel Narda'cım:))

      Sil
  6. ah en sevdiğim yerli roman yaaaa, sonra da bir düğün gecesi :) ben de siyasetten çok kenan günsel ve kenanın eşi üçlüsünden etkilendim. yani siyasi bir roman yazarın bu üçlünün duygularını böylesine güçlü vermesi ah ah ne ustalık yiaaa :) bu romanı dört kez okudum. bir deee mavi karanlık var o da çok iyiii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kesinlike Deepcim o siyasi karmaşada Kenan'ın aşka özlemi, of süperdi..:) dar zamanlar evet o da aklımda, senin ne kadar sevdiğini biliyorum, okuma fırsatım olur umarım, mavi karanlık o da benzer ama Bodrum'da geeçiyormuş.. bakayım ona da teşekkürler:)

      Sil
  7. vedat turkalinin bu kitabını okumadım ama anlatımınıza göre ilginç bir kitap..deeptonenin kitap kütüphanesi herkese yeter cinsten..🙂 emeğinize sağlık..🙂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kült bir roman denilebilir Ertuğrul Bey, evet Deep sağ olsun müthiş okuma yelpazesiyle süper kitap ve film önerileri yapıyor bize..:) teşekkür ederim:)

      Sil
  8. çilek kız, heidi nesrine kardeş geliyoo. yani ebemkuşağı ikinci kızına hamileee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ay ben onu hiç öyle anlamadım Deep'cim, çok sağ ol haber verdiğin için, tebriğimi yaptım sayende:)) <3

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...