7 Şubat 2012 Salı

İnsanlık Suçu ve Theodore Dreiser


Bugün size yıllar önce okuduğum bir yazar ve kitabından bahsetmek istiyorum. Daha önce de bahsettiğim gibi, eskiden, yurtdışındaki büyük yayın evlerinin yayınladığı
"100 yılın 100 romanı" tarzı listeleri takip eder ve kitap seçerken bu listedeki kitaplara öncelik verirdim, bu sayede daha önce duymadığım yazarlarla tanışma fırsatım olmuştu. Bunlardan birisi de Theodore Dreiser, kendisi 1871-1945 yılları arasında yaşamış Amerikalı bir yazar. Küçük yaştan beri yazsa da, 1925 yılında yazdığı İnsanlık Suçu (An American Tragedy) isimli kitabıyla ününü perçinlemiş. Burada kitabın ismini de keşke Bir Amerikan Trajedisi diye çevirselermiş. Yazarın bu kitabından daha sonra bahedeceğim ama ilk kısımlarında otobiyografik öğeler olduğunu da söyleyeyim. Yazarın kendi hayatı da oldukça ilginç geçmiş, kitabındaki kahramanı gibi kendi ailesi de son derece dindarmış, Theodore 13 çocuktan 12.siymiş. Özel hayatı da oldukça sıradışıymış Dreiser'ın, örneğin evli olduğu halde bir meslektaşının küçük yaştaki kızıyla kaçamağı olmuş, sonra bir aktrisle ilişkisi olmuş, bu arada boşanmış, sonra kuzeniyle (sıradışı bir şekilde) ilişki yaşamış ve 1944'te evlenmiş (ölümünden 1 yıl önce).Yazarın özel hayatını düşününce böyle bir roman yazması da ilginç diye düşünüyorum. Ama son derece sıra dışı birisi olduğu kesin, yazraın eserleri sıklıkla sansüre uğruyormuş o zamanlar çünkü cinsellikten açık bir şekilde bahsedişi otoriteleri rahatsız ediyormuş. Bu arada yazar sosyalist kimliği ile politik bir çok yazı da yayınlamış.


İnsanlık Suçu'na gelirsek,Clyde Griffiths aşırı dindar ailesi tarafından zorlukla yetiştirilmiştir. Ailesi dini törenler yapıp ilahiler söyleyerek para kazanmıştır, çocuklar da aynı şekilde aileye destek olmuşlardır. Ama Clyde için bu günler acı doludur. Bir an önce hayata atılıp bu yoksulluğu gerisinde bırakmak ister, hırslıdır ama olgun değildir. Önce şehir merkezindeki bir otelde komi olarak çalışmaya başlar. Bununla birlikte Clyde yeni bir hayatla tanışır, alkol gibi kötü alışkanlıklar edinir, bu hiç görmediği hayat, yeni şeyler gözlerini kamaştırmıştır, ona göre eski hayatından bildiği her şey kötü, yeni hayatı ise parıltılarla doludur. Bu arada bir trafik kazasına karışması sonucu şehir değiştirir, burada zengin amcasıyla görüşür, amcası şehrin en zenginlerinden birisidir, Clyde'a gömlek fabrikasında iş verir. Gözü yükseklerde olan Clyde amcasının kızını gözüne kestirmiştir, bu kız son derece güzel ve tabii son derece zengindir. Aynı zamanda fabrikadaki kızlardan birine Roberta'ya tutulur, hem bu kızla ilişki yaşamaya başlar, diğer taraftan da amca kızını ağına düşürmeye çalışır. Bir noktada evlenme vaadiyle kandırdığı Roberta'nın hamile kalması, amca kızıyla evliliğe giden ilişkisine göge düşürmeye başlayınca Clyde'in bir çözüm bulması gerekir, bu çözümse bir trajediden başka bir şey değildir.
.

Romanın bir de "A Place In The Sun" isminde 1951 yapımı film uyarlaması mevcut, (Türkiye'de 1955 yılında gösterilmiş), zengin kız rolünde Elizabeth Taylor oynuyor.

Kesinlikle okuduğum en etkileyici kitaplardan birisi, eğer psikolojik romanları seviyorsanız mutlaka okumalısınız. Tek bir kitapla tanınan bir yazar olduğu için bence fazla bilinmiyor. Kitabı ben Altın Kitaplar'ın iki ciltlik baskısından okumuştum, iki cilt toplam 900 küsur sayfa ama emin olun hiç sıkılmadan okuyacaksınız. Kitabın yeni baskısı sanıyorum bulunmuyor ama www.nadirkitap.com adresinden, ikinci elini bulmanız mümkün. İyi okumalar:)

Resim 2: http://www.eduweb.com/insideart/graphics/river.jpg

14 yorum:

  1. Anlattıklarınıza göre güzel bir kitaba benziyor listeye eklendi teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Ben teşekkür ederim yorumunuz için, umarım siz de beğenirsiniz:)

    YanıtlaSil
  3. Of herkes patır patır kitap okuyor bense kaç hafta önce başladığım kitabı hala bitirmiş değilim:( Erencim kıskanıyorum ama bak:)
    Böyle enerjim bitmiş sanki, hiç birşey yapasım yok bu aralar:(

    YanıtlaSil
  4. Kitabı okumadım ama filmini çok başarılı bulmmuştum. Yeşilçam, zamanında bu filmden çok da senaruo apartmıştı bir zamanlar.

    Fişmin yönetimi, kurgusu harika. Sitah beyaz olmasa 2000 li yıllarda çekilmiş bir film zannedilebilcek kadar da eskimemiş üstelik.

    YanıtlaSil
  5. kendimden başka hiçbir kitap blogu ile ilgilenmiyciiiim işte :)
    elimdekilere yetişemezken böyle değişik önerilerle karşılaşınca dayanamıyorum :( kitap diyetim tehlikeye giriyor :) hepsini okumak istiyorum

    şaka bir yana hiç bilgim olmayan bir yazar.çok faideli bir yaz oldu benim için :)

    YanıtlaSil
  6. Tullycigim kar yordu bence seni, maceralarını okudum:) bu akşam yine kar bekleniyormuş aman dikkat:) şu kar geçsin düzelirsin yine..:)

    YanıtlaSil
  7. Sevgili Vladimir, filmi ben de çok beğenmiştim, ama her "kitaptan uyarlama" filmde olduğu gibi kitabı daha çok beğenmiştim yine de, yorumun için teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  8. Sevgili naneşekeri seni çok iyi anlıyorum çünkü ben de aynen seni gibi sürekli diyetimi bozuyorum:)) kitabı çok önce okumuş olmama rağmen bu yazar ve kitabı hakkında yazdım çünkü bilinmeyen ama bence çok başarılı bir yazar:) yazımın faydalı olmasına da sevindim, teşekkür ederim yorumun için:)

    YanıtlaSil
  9. Yazını okurken bir yandan da düşünüyorum, acaba okudummu bu kitabı diye :) yok okumamaşım. Eren deli olmak üzereyim, o kadar çok okunacak kitap varki, ne yapıcam bilmiyorum. Asıl sorun son günlerde kitap okuyasım yok :(

    Yinede anlatışın o kadar etkiliki, bulmaya, okumaya çalışıcam tabi :)

    YanıtlaSil
  10. Aslicim valla nedense bu aralar herkeste bir keyifsizlik var nedense, havalardandir belki insallah yakinda gecer:) sorma ben de her disari cikisimda yeni kitaplarla donuyorum.:) bu kitabi da begenecegini umarim.:)

    YanıtlaSil
  11. Paylaşım ve bilgi için tşk.Bencede okunması gereken bir romandır bende 2ciltlik olanını okudum hala duruyor.Beni en çok etileyen romandır.Ayrıca yanlış hatırlamıyorsam yazar Suç ve Ceza'yı okuyup romanını yazıyor yayınlamadan önce tekrar Suc ve Ceza'yı okuyup ondan sonra yayınlıyor.

    YanıtlaSil
  12. Evet beni de çok etkilemişti bu roman, yazarın Suç ve Ceza'yı okuyup öyle yazdığını bilmiyordum, ben teşekkür ederim yorumunuz için:)

    YanıtlaSil
  13. Paylaşımlarınız çok güzel Macbook Servis olarak başarılarınızın ve paylaşımlarınızın devamını diliyoruz.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...