18 Mayıs 2016 Çarşamba

Demian - Hermann Hesse

Herman Hesse'nin daha önce Siddharta ve Rosshalde'sini okumuştum. Demian ve Bozkır Kurdu da okumak istediğim diğer kitaplarıydı, ama daha önce ararken Demian değil de Damien olarak arıyormuşum ben bu kitabı:) Neyse, kısmet bugüneymiş demek ki. Bu kitabı daha önce Deep Tone arkadaşım da blogu www.sadevederin.blogspot.com'da yazmıştı ama ilgili yazısını bulamadım.

Demian'ı Hesse 1919 yılında yazmış, hemen ardından Siddharta(1922) ve Bozkırkurdu(1927)'nu yazmış. Oldukça çalkantılı bir hayat geçiren yazarın eserleri de bu deneyimlerine paralel aslında. Eşinin (şizofreni) ve bir oğlunun (menenjit) rahatsızlıkları olsun, savaşın ve gönüllü olarak rehinelere sunduğu rehabilitasyon hizmeti olsun yazarı bir huzur arayışına itmiştir. O da Budizme ilgi duymuş ve Sri Lanka ile Endonezya'ya gitmiş ancak aradaığını orada bulamamıştır. Eserlerinde de kendisi gibi arayış içinde olan kahramanları kaleme almıştır.

Demian'a gelirsek. Kahramanımız Sinclair bu romanda bize Demian isimli arkadaşının hayatı üzerindeki etkisini anlatmaktadır. Wikipedia'da Hermann Hesse başlığı altında şu cümleye rastlıyoruz...

"... Eylül ayında / Ekim 1917’de, Hesse üç haftalık bir çabayla arkadaşına anıt niteliğinde bir roman olan “Demian”ı yazmıştır. Kitap savaş sonrasında 1919 yılında Emil Sinclair takma adı altında yayımlanmıştır."

Hesse aynen kahramanı Sinclair gibi tanıştığı Gusto Gresar'dan ve düşüncelerinden çok etkilenmiş ve savaş gönüllüsü iken savaş karşıtı bir insan olmuş. Bu arada yazarın savaş esirlerine sunduğu yardım sonucu ve herhalde yukarıda da dediğim gibi ailevi sorunları nedeniyle ağır bir bunalım geçirdiği, Jung'un öğrencisi Lang'a psikoanaliz yaptırdığı kitabın önsayfasında 'yazar hakkında bilgi' kısmında yazıyor. Gerçekten Demian psikolojik bir roman, Jung'un etkisi açıkça görülüyor.

Afa Yayınları'ndan okuduğum baskı1989 baskısı olup 172 sayfa. Anlatıcımız Sinclair, ekonomik durumu iyi, sevgi dolu ancak aynı zamanda otoriter bir ailede yetişmiş, ablaları da var. Kendisinden 1-2 yaş büyük olan Demian'ın okullarına gelişi dikkat çekici bir olay. Demian küçük yaşına rağmen son derece kendinden emin ve etkileyici bir çocuk. Sinclair ile arkadaş oluyor, onun başını dertten kurtarıyor hatta. İlk günden itibaren Sinclair Demian'dan çok etkileniyor. Yıllar içinde Sinclair Demian'ın izini kaybediyor ama etkisi kalıyor...

Kitabı okumadıysanız bundan sonrasını okumayabilirsiniz.
Sinclair ilk baştan beri Demian'ın kendinden emin haline hayranlık duyuyor ama bunun içinde biraz cinsel hayranlık da sezilmekte, örneğin Sinclair beğendiği kızın resmini çizince bunun Demian'ın yüzü olduğunu görüyor veya rüyasında sarıldığı kişi annesi ve Demian arasında biri. Ayrıca yukarıda dediğim gibi Jung'un etkileri de çok açık, benzetmeleri, anlamlı rüyalar gibi...

Demian gerçekten çok beğendiğim bir kitap oldu. Hesse'nin Bozkır Kurdu'nu zaten okumak istiyordum ama Demian'dan sonra bütün romanlarını okumak istedim. Klingsör'ün Son Yazı mesela... Keyifli okumalar.

Resim: http://www.famousauthors.org/famous-authors/hermann-hesse.jpg


20 yorum:

  1. o kadar güzel anlatmışsın ki benim de okuyasım geldi. eline sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim:) gerçekten değişik bir kitap, su gibi akıcı diyemem ama düşündürücü, sevgiler:)

      Sil
  2. Siddhartha'yı ben de okumuştum ondan dolayı sevdiğim bir yazardır. Senin anlatımın daha da meraklandırdı, hemen edineceğim.
    Sevgilerle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oldukça ilginç bir kitap, özellikle psikolojik yönüyle merak uyandırıyor, çok teşekkür ederim yorumuna, umarım sen de beğenirsin kitabı, sevgiler:)

      Sil
  3. Okuduğum kadarıyla Hesse'in yazdıkları kolay ve ağır okunanlar olarak ayrılıyor. Bu romanlarının derinliğini değiştirmiyor ama. Demian da böyle ferah okunan ama psikolojik açılımlarının çok hoşuma gittiği bir kitaptı. Bozkır Kurdu tam tersi, okurken zorlayan cinstendi benim için. Birkaç kitap kaldı sanırım, külliyatın kalanını da okumak istiyorum ama ne zaman kimbilir :) Bu güzel yazı için teşekkür ederim Eren'cim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Bibliocum gerçekten psikolojik açılımları oldukça ilgimi çekti, Bozkır kurdu da okumak istediklerimden:) Hesse beni çok etkiledi gerçekten, külliyatını tamamlamayı çok istiyorum bakalım olacak mı:) geç cevabım için kusura bakma, yorumun için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  4. Yanıtlar
    1. Aynen, tip olarak da ilginç biriymiş Narda'cım:)) sevgiler:)

      Sil
  5. Sizin önerinizle Rosshalde'yi almıştım ama daha okuyamadım:) ondan sonra diğerlerine de bakacağım. Sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. A öyle mi, ne güzel, çok sevindim, inşallah seversiniz:) bu da gerçekten ilginç bir kitap, sevgiler:)

      Sil
  6. klingsor resim üzerine. demian bi de şeytan demek yaa. boncuk oyunu'nu da unutmaaaa :) narziss goldmund da inanılmaz iyi. hermann hesse yaaaa. ne hayat de mi. bi de şiirlerini oku bi de resimlerine bak. ayyyyyy my maaaaan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hepsini okumak istiyorum, süper bir adammış gerçekten, resimleri çok güzelmiş şimdi baktım,geçen sefer söylediğinde de şaşırmıştım, Cezanne resimlerine benziyor biraz:) şiirleri de okunmalı tabi:)

      Sil
  7. son yazımı bi okusan ya amaaa :)

    YanıtlaSil
  8. Tavsiye için teşekkürler not ettim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  9. Hermann Hesse çok sevdiğim yazar:)

    YanıtlaSil
  10. Yazarın kitaplarını merak ediyordum ama henüz okuyamamıştım, şimdi daha çok merak ettim. Özellikle psikolojik tarafı ilgimi çekti. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tavisye ederim gerçekten eğer özellikle bu tür kitaplarını seviyorsanız beğenirsiniz, yorumunuz için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...