26 Temmuz 2017 Çarşamba

Değişen Dünyada Bir Sanatçı - Kazuo Ishiguro

Kazuo Ishiguro'dan daha önce Beni Asla Bırakma ve Uzak Tepeler isimli kitapları okumuştum. Bu sefer yine sevgili blogger arkadaşım Gül Akça'nın önerisiyle Yapı Kredi Yayınları'ndan 2015'de çıkan Değişen Dünyada Bir Sanatçı kitabını aldım. Kitap ilk kez 2008 yılında Turkuaz Yayınevi tarafından yayınlanmış.

Yazar hakkında Beni Asla Bırakma romanından bahsederken yer verdiğim kısa bilgiyi buraya da aktarayım;

1954 doğumlu yazarımız aslen Japon olmasına rağmen 5 yaşında taşındığı İngiltere'de büyümüş ve aslında Japon kültürüne de biraz uzak kalmış. Kent Üniversitesi'nde İngilizce ve Felsefe eğitimi almış. Malcolm Bradbury'den Yaratıcı Yazarlık eğitimi almış. Daha sonra akıl hocası Angela Carter ile tanışmış. Ishiguro hemen hemen her yazdığı kitapla ya ödül almış ya da ödüllere aday gösterilmiş. Beni Asla Bırakma da Time Dergisi tarafından İngilizce Yazılmış En İyi 100 Roman arasında gösterilmiş.


Değişen Dünyada Bir Sanatçı 162 sayfadan oluşuyor. Anlatım 1948, Nisan 1949 ve Haziran 1950 olarak üç bölümde yapılmış. Kahramanımız Masuji Ono devlet sanatçılığı ünvanına sahip ünlü bir ressamdır. Bugün evli, iki yetişkin kızı, bir torunu olan büyük bir ressam olsa da geçmişi oldukça yoğundur. Önce ailesini karşısına alıp çok zorlu çalışmalardan geçerek önce yetkin bir ressam olmuş, ardından hemen her başarılı ressam gibi kendi öğrencilerini yetiştirmiştir, bunların yanı sıra ikinci dünya savaşı gibi büyük bir travmayı atlatmış, bir de oğlunu savaşta kaybetmiştir. Ancak geçmiş peşini bırakmaz, küçük kızı Noriko evlenme çağına gelmiştir ve iki tarafın karşılıklı tuttukları özel dedektiflerin titiz araştırmaları ile yürüyen (!!) evlilik görüşmeleri ile sürekli Ono'nun karşısına çıkmakta ve Noriko'nun evlenememesine sebep olmaktadır. Kitapta "Çin Buhranında takındığı tutum" gibi yüzeysel bir şekilde bahsedilen durum tahminimce 1931 yılında Çin'deki büyük buhranı fırsat bilen Japonlar'ın Çin'i işgale çalışması olduğunu sanıyorum. Ono, bu dönemde "olması gerektiği gibi" vatansever bir tutum takınmıştır ama şimdi o döenmde savaş yanlısı davrandığı için üzüntü duymaktadır...

Arka kapak yazısında...

"Dünyaya bir ressamın gözünden bakmak, ayrıntılarda gizlenenleri keşfetmemizi sağlar. Masujio Ono, İkinci Dünya Savaşı'nda harabeye dönmüş şehrini ve artık sonuna geldiği yaşamını betimlerken, her bir cümlesi öyküsüne yeni boyutlar katıyor."

Bu cümle gerçekten çok güzel bir özet kitap için. Ben kitabı çok beğendim, yukarıda da dediği gibi aslında basit bir öyküyü anlatırken bile yazar merak uyandırıcı ve gizemli bir roman ortaya çıkarmayı başarmış. Özellikle ressamlığına dair anlattıkları ve torunuyla ilişkisi hoşuma gitti. Tavsiye edebileceğim bir kitap, yazar ustalığını konuşturmuş. Gül Hanım'ın yazısını okumak için buraya tıklayınız. Keyifli okumalar dilerim.

14 yorum:

  1. Bunca ödül aldığına göre gerçekten iyi yazıyordur, çok teşekkürler tanıttığın için. Japon yazar olarak şimdiye kadar sadece bir kitap okudum, Benim Balığım Yaşayacak'dı. Fena değildi ama çok da aman aman beğenmemiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitabındaki anlatımı özellikle beğendim Müjde Abla:) siz yine de japonlardan vazgeçmeyin, belki daha hoşunuza giden bir kitaba rastlarsınız:)) ben teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  2. Güzel bir kitaba benziyor.Paylaşım için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  3. iyi yazıyor ama değil mi :D

    YanıtlaSil
  4. Yine çok güzel bir öneri, gölgede kalan isimleri böyle görmek çok iyi oluyor. Eline sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim yorumuna Emre'cim, sevgiler:)

      Sil
  5. Fevkalade bir romandı, ayrıca beni de andığınız için teşekkür ederim Eren Hanım:) Tanizaki'nin Nazlı Kar'ını okumuş muydunuz? Onda da evlilik usulleri bu kitaptakine benzer şekilde anlatılıyordu. Sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beni bu güzel kitapla tanıştırdığınız için ben teşekkür ederim Gül Hanım, Nazlı Kar siz blogunuzda bahsettiğinizden beri okuma listemde, teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  6. hımm bu işiguro, murakami bi de mişima. okumalı yaaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aynen Deepcim sevdiğim üç Japon yazar:)

      Sil
  7. daha önce uzak tepeler kitabını okumuştum, yazarı sevmiştim..
    savaşla ilgili kitaplar derinden etkiliyor beni..
    iyi okumalar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yazarı ben de seviyorum, hem seçtiği konular ilginç hem de güzel bir yazım tarzı var, bunu da seversiniz umarım, sevgiler:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...