24 Eylül 2017 Pazar

Seçilmis Şiirler - Anna Ahmatova

Severek takip ettiğim, zevkine çok güvendiğim sevgili arkadaşım Biblio geçenlerde şu yazısında bu kitabı paylaşmıştı. Alıntıladığı şiiri o kadar beğenmiştim ki hemen kitabı aramaya koyuldum, şansıma Nadir Kitap’ta buldum.

Adam Yayınları’ndan Mayıs 1984’te çıkan kitabı Azer Yaran çevirmiş. Biblio ayrıca şairin şiirlerinin çeviri karşılaştırmasını da yapmış, böylece Azer Yaran çevirisinin ne kadar başarılı olduğunu da görüyoruz.

Kitabın başında şair hakkında bilgi de verilmiş. 1889- 1966 yılları arasında yaşamış olan Ahmatova, Rus edebiyatının en büyük kadın şairi sayılıyormuş. Petersburg’da büyümüş, Kiev’de hukuk okumuş. 1910’da Akmeist okulunun kurucusu büyük şair Gumilyov’la evlenmiş. 1917’de ondan ayrılıp, 1918’de başkasıyla evlenmiş ama 1921’de ayrılmışlar. Aynı yıl Gumilyov kurşuna dizilmiş. 1925- 1940 yılları arasında şiirleri kötümser duygular içerdikleri gerekçesiyle yayımlanmamış. Daha çok aşk konusunu işleyen şair, yurtseverlik temasını da işlemiş. 1946’dan sonra ise şiirlerindeki erotik, gizemci ve kötümser öğeler ileri sürülerek eleştirilmiş ve Sovyet Yazarlar Birliği ile ilişkisi kesilmiş. Yani şair olarak en etkin dönemi 1912- 1922 olmuş, ondan sonra sık sık eleştirilerle mücadele ettiği görülüyor.

74 sayfalık kitaptaki hemen hemen bütün şiirler oldukça etkileyici buldum. Daha çok aşk ve hatta aşk acısını işlese de örneğin Mesleğin Gizleri isimli 10 bölümlük şiiri de oldukça ilginç, burada yaratma, esin perisi, ozan, okuyucu, son şiir, epigram, şiir üstüne ve Osip Mandelştam’a (arka kapakta bu kişinin ‘Ahmatova, Rus şiirine on dokuzuncu yüzyıl Rus romanının zenginliğini getirmiştir’ sözüne yer verilmiş) isimli başlıklar altında süreci incelemiş, şiirin hiç de kolay yazılmadığını anlatmış mesela, çok ilginçti.

Panik

Sıradan bir incelik gereğince,
Yaklaştı yanıma, gülümsedi
Yarı üşengeç, yarı sevecen,
Öpücüğünü ellerime değdirdi.
Ve gizemli eski çehrelerin
Gözleri üzerimde dolandı...
Bütün uykusuz gecelerimi,
Sürünceme ve çığlıklardan bir on yılı
Usul bir sözcüğe doldurdum
Ve dedim ki ‘beyhude’
Gittin sen, ve şimdi ruhum
Boş ve aydınlık yeniden

Keşke şiirlerin yazıldığı tarihler de verilseydi. Eminim şiirleri çok acı çektiğini tahmin ettiğim şairin özel hayatıyla paralelllik gösteriyor. Örneğin nedense bu şiiri ilk eşine yazığını düşündüm...

Çok ilginç bir başka nokta ise yazarın Deniz Kıyısında Sone isimli şiirinin ilk kıtasında;

Gerilmiş sincap postı gibi temiz
Bir küçük bulut gökte ağırmakta
Dedi; “Hiç de yazık değil, bedeniniz
Çözülen bir kar perisi gibi eriyecek martta.”

Şair gerçekten de bir mart günü, 5 Mart 1966’da hayatını kaybetmiş... Keyfili okumalar dilerim.

12 yorum:

  1. Alıntılar hoş.Hele son dörtlükle ölümünün benzerliği dikkat çekici. Hissetmiştir belki. Sayenizde şairimizle de tanışmış oldum. Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet hissetmiş demek ki, ne kadar ilginç gerçekten, çok teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  2. Normalde pek şiir kitabı okumam eğer okuyacaksam gerçekten kaliteli ve etkileyici şiirler olmalı bu kitapta fena gözükmüyor alıntıladığın şiir çok güzelmiş. Bende okuyabilirim. Sevgiyle kal :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ben de şiir kitabı konusunda seçiciyim ama Anna Ahmatova'yı sevdim, şiirleri çok etkileyici gerçekten, tavsiye ederim, sevgiler:)

      Sil
  3. Aaa, kötümser diyerek şiirleri beğenmemek de olur mu? Çok şaşırdım, şiirler zaten hüzünlü olmaz mı hep? Büyük haksızlık yapmışlar zaten insanlar ünlü olana kadar hep haksızlığa uğrarlar, yazar olsun, şair olsun...Çok teşekkürler canım, ilgiyle okudum. Sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Müjde Abla bence de neredeyse absürt bir sebep, aynen, anladığım kadarıyla Anna Ahmatova'nın zor ve hüzünlü bir hayatı olmuş maalesef, çok teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  4. duymuştum ama okumamıştım, hımm okunurmuş :)

    YanıtlaSil
  5. Öyle güzel, derin anlatmışsın ki sanki kitabı hiç okumamışım gibi yeniden okuyasım geldi. Emeğine sağlık Eren'cim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biblio'cum yorumun beni çok mutlu etti, sayende bu şairi tanımış olduğum için çok teşekkür ederim, keyifli okumalar, sevgiler :)

      Sil
  6. Alıntılar gibiyse kalanı da diye düşünecek yerde okuma listeme aldım. Sağolun öneri için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nadir Kitap'ta varmış, beğeneceğinizi umuyorum, yorumlarınızı merakla bekliyorum, iyi okumalar:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...