26 Temmuz 2012 Perşembe

Sitem- Nihal Yeğinobalı

D&R'ın Can Yayınları ile birlikte düzenlediği kampanyadan 5 TL'ye aldım bu kitabı. Bu arada aklımdayken şundan da bahsetmek istiyorum; D&R ve Can Yayınlarının bu kampanyası gerçekten harika, yalnız kitapların bir yığın halinde "ne alırsan 5 TL" tadında satılmasından rahatsızım, bu yığından bütün kitaplara tek tek bakıp seçmek mümkün değil, kitaplar en azından yazarlarına göre ayrılabilir, yani aynı kitap 20 TL'ye satılırken yazarına göre, ismine göre ayrılıp raflarda satılırken 5TL'ye satılınca değer mi kaybediyor da yığılıyor? D&R bu konuda daha duyarlı olmalı bence.

Evet ben de tesadüf eseri buldum Sitem'i, Nihal Yeğinobalı'nın çevirilerini beğenerek takip ediyordum ama kendisinin de bir yazar olduğunu bilmiyordum doğrusu. Sitem ilk olarak 1997 yılında basılmış, 356 sayfalık bir roman.

1930'ların sonuna doğru İzmir'in Yeşilce kasabasındaki yaşama tanıklık ediyoruz. Cenan (anlamı Kalp, Yürek:)), annesini kaybetmiş ilk okula giden bir kızdır, babasıyla Üç Konaklar'da yaşar, Haççe (Hatice) de hem ona bakmaktan hem de ev işlerinden sorumludur. Cenan'ın babası Esat Bey da işinden dolayı sık sık şehir dışına çıkar. Cenan daha çok Haççe ve Üç Konaklar'daki komşular Mihri Hanım ve Mahmut Bey'in kızları yaşıtı Dalya (anlamı Yıldız Çiçeği:)) ile geçirir. Şehir kültürüne daha aytkın olan bu ailenin kızı olduğundan Dalya'da biraz tepeden bakan şımarık bir kızdır. Cenan Dalya'nın bu tepeden bakışlarından dolayı biraz kırılsa da ne olursa olsun tek arkadaşı olan bu kızdan kopamaz. Bir gün bir köylü adam, kasabada ismini, iyiliğinden dolayı sık sık övgüyle duyduğu Esat Bey'in kapısını çalar, yanında da genç kızı Padişah Sitem'i getirmiştir, kızını bu eve yardımcı vermeyi ister, bunun karşılığında da biraz para almayı ummuştur, hem kızı için de daha iyi olacağını düşünmektedir.


Sitem 15-16 yaşlarında sarışın mavi gözlü son derece güzel ve aynı zamanda iyi bir kızdır.

Haççe adama acır ve Esat Bey evde olmadığı halde adama istediği parayı verip Sitem'i eve alır. O andan sonra Sitem ve Cenan ayrılmaz ikili olurlar. Cenan daha çocukluğunu yeni yeni arkada bırakırken, Sitem serpilmiş çok güzel bir gençkızdır. Aralarındaki farklılıklar, Sitem'in farklı davranış ve düşünceleri Cenan'ı düşündürmektedir. Bir de işin içine kasabanın en yakışıklı delikanlısı, şeytan tüylü, Dalya'nın ağabeyi Eşber girer. Nasıl olduysa Sitem gönlünü Eşber'e kaptırır. Ancak Yeşilce'de işler oldukça karışıktır, Eşber'in annesi Mihri Hanım'ın yaşadığı gönül maceraları tüm kasaba halkı tarafından bilinir. Ama öyle sırlar vardır ki bunlar gün gelir herkesin hayatını darma dağın eder.


"Latife Nisyan"; bu taş bebeğin de hikayede önemli bir rolü var:)

Kitabın başlarında konuya ısınmakta zorlandım, özellikle Cenan, Dalya gibi alışık olmadığım isimler başlarda bana anlam ifade etmedi. Ama özellikle Sitem'in gelişiyle konu hız kazandı ve sayfaları yutarcasına okumaya başladım. Özellikle kitabın sonlarında, yazarın sayfalar arasına ustaca yerleştirdiği işaretler çözülmeye başladı ve sırlar bir bir açığa çıktı. Kasaba hayatında, özellikle genç kızlığa adım atış sırasında kahramanlarımızın cinselliğe bakışları üzerinde durulmuş. Ustaca yazılmış bir kitap, ben çok beğendim ve size de tavsiye ederim. Özellikle D&R kampanyasında bulursanız -bulabilirseniz o karmaşada- kaçırmayın:)

Resim 2: http://www.magazindenizi.com/wp-content/uploads/2011/09/ceyda-ateş-köylü-güzeli.jpg
Resim 3: http://urun.gittigidiyor.com/antika-sanat/eski-pembe-giysili-sapkali-tas-bebek-34978089

28 yorum:

  1. Nihal Yeğinobalı'nın kendi adıyla yazdığı hiçbir kitabını okumadım ama Vincent Ewing nam-ı müstarıyla yayınlanan Genç Kızlar çok enteresan bir romandı. Keskin bir kalemi var diye hatırlıyorum, çok fazla dolandırmadan anlatıyordu ne anlatacaksa.

    Bu kitabını da merak ettim yazından sonra. Teşekkürler paylaştığın için.

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Biblio, son derece sürükleyici ve ilginç bir roman, ben teşekkür ederim yorumun için, Genç Kızlar'ı da merak ettim, tavsiyen için teşekkür ederim, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  3. D&R ye gidince kitap seçememiştim blog yorumlarına bakarak neler alacağıma karar vermeye başladım. Sitemde bunlardan biri. Paylaşım için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  4. Evet blog yorumları kitap seçmekte bayağı faydalı oluyor, Sitem de güzel seçeneklerden birisi:) ben teşekkür ederim yorumunuz için, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  5. Yorumlardan sonra kaçırdığım kitapları listeledim.İlk fırsatta bende almak isterim.Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  6. Benim de "kaçırdığım kitaplar listem" var, bakalım eskiklerimi tamamlamaya çalışacağım:) Ben teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  7. Geçen sene D&R'ın 5 TL kampanyasından Gölge Kokusu kitabını almıştım, fazlasıyla sıkıcıydı. Ondan sonra bu 5 TL kampanyasına hep "elde kalmış kitaplar" gözüyle bakıp hiç yanaşmadım ama şimdi blog'larda okuyup da beğenildiğini gördükçe yanlış mı yapıyorum demekten kendimi alamıyorum. :)

    YanıtlaSil
  8. Sevgili atalante, ben de bir kaç D&R'daki sınırlı sayıda kitabı görünce başta öyle düşünmüştüm ama beyoğlu D&R ve capitol D&R'da kitap çeşidi çoktu, Yukio Mişima'dan Patricia Highsmith'e çok çeşit bulmak mümkün, bir kere daha şansını denemeni öneririm, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  9. Kampanya başlayalı bir ay oldu sanırım,hemen sabahsı ilk giden bendim sanırım.Bloğumda da paylaşmıştım galiba.ama ne yalan söyleyeyim okunacak bir eser bulamamıştım.Coelho'dan bir kaç şey vardı gerisi cıkk!Değişmiş olabilir mi acaba reyon zira bu kitapta yoktu o vakit.

    YanıtlaSil
  10. Levent Bey, duyduğum kadarıyla her hafta yeni gelen kitaplar oluyormuş, ara ara tekrar bakmak lazım:)

    YanıtlaSil
  11. kitaplaşma etkinliğime sizi de beklerim.
    http://herseydenbirtutam-undenied.blogspot.com/2012/07/kitaplasma-etkinligini-baslattm-gitti.html

    YanıtlaSil
  12. Çok beğenerek okuduğum romanlardan biriydi sitem, keyifli okumalar canım :)

    YanıtlaSil
  13. Fotoğraflar temsili mi, yoksa roman filme mi alınmış?

    YanıtlaSil
  14. anladığım kadarı ile yerine göre kitaplar değişiyor ben gittiğimde de çok çeşit yoktu.

    YanıtlaSil
  15. Yeğinobalı'yı ben e tercümelerinden bilirdim sadece. Hımm, bakmak lazım :)

    YanıtlaSil
  16. Undenied: Harika bir etkinlik, haberdar ettiğiniz için teşekkür ederim, sevgiler:)

    Hayat İzlerim: Ben de kitabı çok beğendim, teşekkür ederim, keyifli okumalar, sevgiler:)

    BA: Fotoğraflar temsili, ama bence bu roman güzel bir film uyarlaması olabilir, sevgiler:)

    Acemi blogger: Duyduğum kadarıyla her hafta yeni kitaplar geliyormuş, sevgiler:)

    Narda: Evet ben de kendisinin romanıyla karşılaşınca şaşırmıştım, ama usta bir yazar, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  17. Bu kampanyalarda bazen araya iyi yazarları da katıyorlar ( ya da kaçırıyorlar) mesela Peter Handke, Patrick modiano hatta Thomas Mann bile çıkıyor...Bahsettiğiniz yazar da kaliteli olup araya karışanlardan :)

    YanıtlaSil
  18. Evet Iyi aramak lazim , bugun tekrar gittim de birsey bulamadim, yorumunuz icin tesekkur ederim:)

    YanıtlaSil
  19. Erencim ufak bir ara verdim ama döndüğümde baktığım ilk blog seninki oldu... D&R indiriminde baktığım D&R'larda bu kitaba rastalamadim ama fırsat bulur bulmaz arayışa gececeğim:))Bu arada izin oncesi aldığım kitapları yayinlayacaktim senin için ama bir arkadasa yarım saat sonra alırım senden diyerek bıraktığım kitaplarımı 10 gündür hala alabilmiş değilim:((( Kısa zamanda kitaplarıma kavuşmak ve yeni yayın yapmak için can atıyorum:))
    Sevgilerleee.....

    YanıtlaSil
  20. Tully'cim mesajın beni çok mutlu etti, çok teşekkür ederim:) Sıcaklardan dolayı ben de fazla okuyamıyorum ve fazla yayın yapamıyorum. D&R'larda kitaplar değişiyor sürekli galiba. Yeni yayınlarını dört gözle bekliyorum, görüşmek üzere, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  21. Nihal Yeğinobalı'nın kendi yazdığı bir kitabını okumuştum ama çevirilerini çok beğenirim.

    YanıtlaSil
  22. Aslıcım ben de Nihal Yeğinobalı'nın çevirilerini çok beğeniyorum, bu kitabı da çok başarılıydı bence:)

    YanıtlaSil
  23. Bu güzel yazını okuduktan sonra Cevahir D&R'da da bulunca almamak olmazdı. :)
    Nihal Yeğinobalı ismini ilk kez duydum.İyi ki de duyurmuşun.
    Dilini çok beğendim.
    Kİtap hem akıcı hem de Cenan ile Dalya'nın mektuplaşmaları ayrı bir renk katmış kitaba.Sonu biliyoruz ama nasıl yaşandığını bilmiyoruz.
    Sana katılıyorum,film uyarlaması yapılabilir. :)
    Çok teşekkürler yazın için.

    YanıtlaSil
  24. Sevgili Semih, yorumun beni çok mutlu etti, çok teşekkür ederim, benim de gerçekten beğendiğim bir roman oldu Sitem, evet dediğin gibi güzel bir film uyarlaması olabilir, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  25. Öncelikle başkalarının görüşü yerine kitabı okuyup da görüşlerinizi aktardığınız için, yazınızı fotoğraflarla süsleyip daha da ilgi çekici hala getirdiğiniz için , ayrıca koyduğunuz fotoğrafların da kaynağını gösterdiğiniz için blogunuzu çok sevdim:)

    YanıtlaSil
  26. Güzel yorumunuz beni çok mutlu etti, çok teşekkür ederim, her zaman beklerim bloguma, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  27. arkadaşlar "mazi kalbimde bir yaradır" okuyun kesinlikle aynı yazarın. beni en çok etkileyen romandı. buarada biblio gennç kızlar romanını nihal hanım yazmış takma yabancı isimle.

    YanıtlaSil
  28. Tavsiyeniz icin tesekkurler, listeme ekliyorum. Genç Kızlar romanı da kendisine aitmiş evet, yorumunuz icin tesekkurler, sevgiler:)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...