10 Aralık 2012 Pazartesi

Kırık Hayatlar- Halid Ziya Uşaklıgil

Daha önce Halid Ziya Uşaklıgil’in “Aşk-ı Memnu” ile “Mai ve Siyah” isimli romanlarını okumuştum, bir de “Solgun Demet” isimli hikaye kitabını. Kırık Hayatlar’a da bir sahafta rastlayıp almıştım. 400 sayfalık bu romanı İnklap Kitabevi’nin 1989 basımından okudum. Kitabın baş kısmında kitabı düzenleyen Şemsettin Kutlu’nun önsözü yer almakta. Halid Ziya Uşaklıgil’i şahsen tanımış olan Kutlu, 1901 yılında önce bir gazetede parça parça yayınlanmış olan Kırık Hayatlar’ın bir roman olarak basılması için yeniden yazımında Uşaklıgil’e yardımcı olmuş. Kutlu aynı zamanda romanın bu basımında da okur için anlaşılır olması için titizlikle dip notlar eklemiş. Önsözde ayrıca Uşaklıgil’in Kırık Hayatlar isimli bu romanını diğer romanlarından daha başka ve özel bir yere koyduğundan bahsediliyor.

Romanın konusundan bahsedecek olursak; Ömer Behiç orta yaşlı, evli ve iki küçük çocuğu olan, ailesine bağlı bir doktordur. Genel olarak olayları Ömer Behiç gözünden anlatır yazar bize. Ömer Behiç ve ailesi ne kadar namuslu bir hayat sürseler de çevrelerindeki ahlaksız ilişkilere veya garipliklere de şahit olurlar, eşlerini göz göre göre aldatanlar, bir koca bulmak için hocalardan medet uman yaşlı kadınlar hatta Ömer Behiç’in, torunu yaşındaki hizmetçi kızı sıkıştıran kayınpederi, hepsi adeta sıradan olaylardır neredeyse. Bir gün bu ahlaksız kişilerden biri olabileceği ise hiç aklına gelmez Ömer Behiç’in?

Yazıldığı yıllarda gazetede yayınlanabilmesi için roman bir çok sansüre uğramış, zaten bu nedenle Uşaklıgil bunu gazetede yayınlamaktan vazgeçmiş ve roman olarak basılmış. Bu ahlaksızlık hikayeleri özellikle yazıldığı zamanı düşünürsem şok edici, doğrusu o zamanlar gerçekten böyle bir ortam var mıymış merak ettim. Açıkçası romanı fazla karamsar buldum, kendisi okuduğum roman ve hikayelerinden karamsar ve dramatik tablolar çizmeyi seviyor ancak bu romanı içlerinde en ağır olanıydı bana göre. Yine de en önemli klasik edebiyatçılarımızdan olan Uşaklıgil’in kendisinin de en önemli bulduğu bu romanı okumak isteyebilirsiniz, iyi okumalar.


6 yorum:

  1. Mai ve Siyah ve Aşk-ı Memnu kitaplarını okumuştum yazarın. Şimdi düşündüm başka okuduğum kitabı varmıydı diye, hatırlamıyorum :)
    Bu kitabını okumadım Eren.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslıcım benim de yazarın en beğendiğim kitapları Mai ve Siyah ile Aşk-ı Memnu oldu, bu kitabını fazla karamsar buldum, yorumun için teşekkür ederimi sevgiler:)

      Sil
  2. mai ve Siyah'ın yeri ayrıdır bende 100 defa okusam 1011. için tereddüt etmem:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili kitap eylemcisi, bende de Mai ve Siyah'ın yeri ayrıdır, kitap tavsiyeleri sayfama bakarsan tavsiye ettiğim 20küsur kitap arasında onu da görürsün, yorumun için teşekkür ederim:)

      Sil
  3. Mai ve Siyah'ı hatırlayamayacak kadar eski bir zamanda okumuşum (başkasından ödünç almıştım:) Ben de sahaftan Bir Yazın Hikayesi adlı hikaye kitabını aldım, güzeldi. Bu kitabını merak ettim. Ahlaki bozukluklara gelince...böyle eski kitaplarda rastladıkça - gerçekçi romanlarda- ben de hayret ediyorum. Demek ki "ekmekler" çoktaaan bozulmuş. Şurası var ki bu kadar yaygın olarak toplumda lanse edilmiyormuş, üzeri kapatılıyormuş herhalde...Şimdi en ufak bir haber herkesin anında önünde,ekranında...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bir de Bir Hikaye-i Sevda isimli kitabını okumuşum:) Evet dediğin doğru o zaman şimdiki gibi değil tabi, ama yine de şaşırıyor insan:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...