10 Ağustos 2021 Salı

İrrasyonel - Stuart Sutherland

 


Bu kitabı çok severek takip ettiğim Arakolpa'nın tavsiyesi ile okudum, kendisinin kitapla ilgili yazısı şurada

Kitabımız 1992 yılında İngiliz yazar Stuart Sutherland (1928-1998) tarafından yazılmış. Kendisi Sussex Üniversitesi'nde Deneysel Psikoloji Laboratuvarı kurmuş.

Domingo Yayınları'ndan 9. baskısını 2019'da yapan 324 sayfalık kitabı Tevfik Uyar çevirmiş. Temel olarak yazarımız karar verirken düştüğümüz tuzakları incelemiş; örneğin hale etkisi (gözlemlerimizi özne hakkındaki genel izlenimimize uydurma), aşırı özgüven, hatalı ilişkilendirme vs...

Kitap matematiksel karar verme yöntemleri üzerinde bayağı durmuş; mahkum ikilemi, kararın beklenen değeri, olasılık hesaplama vb. konularda bolca örnek var, düşünerek okumak gerekiyor. Gerçekten sık yapılan mantıksız seçimlere örnekler var, sık sık "ah bunu ben de yapıyorum" demeniz mümkün... Hadi sizinki neyse de ya tıp camiasında yapılan mantıksızlar ("bu ne bilimsizliktir")... O bölümler trajik...

Sadede gelecek olursam mantıksız karar vermemek için, kitapta bahsedilen handikaplara düşmemek için çaba sarf etmeniz, özel dikkat göstermeniz gerekiyor. Gelgelelim, bir miktar irrasyonellik bizim için bir şekilde gerekli olabilir mi; örneğin beynimizin duyu organlarımızdan gelen sonsuz miktardaki veriyi süzmesi gibi bir şey? Son bölümde yazar da bundan bahsetmiş biraz, o da tamamen rasyonel bir hayatın çok sıkıcı olacağından dem vurmuş. Herkesin okuması gereken -ama herkese de hitap etmeyen- güzel bir kitap, Arakolpa'ya tekrar teşekkür eder, iyi okumalar dilerim:)


22 yorum:

  1. İlginç kitaplar öneriyorsun, ne güzel. Konusu oldukça ilgimi çekti. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim Duygu, ilginç bir kitap gerçekten, sevgiler:)

      Sil
  2. biz türkler ne anlarız mantıktan matematikten, irrasyonelin dibine vurmuşuz :) duygusal toplumuz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Diyor felsefeyi sever misiniz
      Ali diyor biz hep dönerciyiz
      Luther diyor kız Machiavelli hı
      Şampiyon biziz diyor Ali
      Attığımız gollerden belli :))))

      Sil
  3. her şey zıtlığıyla anlamlı sanki:)
    teşekkürler değerli yorumun için, iyi okumalar Erencim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kesinlikle Bahar'cım, irrasyonalite olmadan rasyonalite neye yarar:) ben teşekkür ederim yorumuna, sevgiler, iyi okumalar:)

      Sil
  4. Bu kitap bana hitap edebilir Eren Hanım bir ara bakayım:) Elinize sağlık, keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet Gül Hanım, sizin seveceğinizi tahmin ediyorum, keyifli okumalar, sevgiler:)

      Sil
  5. Selam uzun zamandır buralarda yoktum şimdi yeni bir blogla geri döndüm sizi de takipteyim. Rica etsem bloguma bi göz atıp takip eder misiniz ? :)

    YanıtlaSil
  6. İlginç bir kitap, listeye ekledim. Sevebilirim diye düşünüyorum:))) Emeğinize sağlık:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. uzun uzun durup düşündürüyor, umarım seversiniz, yorumunuza teşekkür edeerim:)

      Sil
  7. Bana hitap etmedi Eren :-) Bu seferlik pas geçiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. haklısın Şule'cim özellikle ilgini çeken bir konu değilse sarmaz, sevgiler:)

      Sil
  8. Benim ilgimi çekti. Güzel bir kitaba benziyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. seveceğinizi sanıyorum Turgay Bey yorumunuza teşekkür ederim:)

      Sil
  9. Bir aydır ne telefon ne de internetin olmadığı bir yerdeydim. Zarif yorumlarınız için çok teşekkür ederim. Umarım benim kadar hoşlanmışsınızdır:) Yeni kitaplarda görüşmek üzere.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kim bilir ne kadar iyi gelmiştir:) güzel önerileriniz için ben teşekkür ederim Süleyman Bey gerçekten güzel bir kitaptı:)

      Sil
  10. İlginç kitaplar öneriyorsun, ne güzel. Konusu oldukça ilgimi çekti. :)

    YanıtlaSil
  11. Okumadığım bir kitap daha 😊.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...