18 Ocak 2021 Pazartesi

Gölgene Sahip Çık - Robert A. Johnson

 


Okuyan Us Yayınları'ndan 2015'de çıkan kitabımız 2019'da ikinci baskısını yapmış; psikoloji/psikiyatri serisine ait 98 sayfalık kitabı Kemal Atakay çevirmiş. 

Yazarımız 1921 doğumlu Amerikalı psikoterapist, Jung ekolü takipçisi. 4 yıl bir manastırda kalmış.

Burada gölge ile kast edilen, benliğimizin göremediğimiz, bilmediğimiz, daha çok karanlık tarafı. Yazara göre "bütün" olarak doğuyoruz ve ergenliğe doğru toplumda yer bulabilmek adına karanlık veya topluma göre fazla aydınlık yönlerimizi bilinçaltına iterek, "gölge"yi oluşturuyor; içimizde bir ikilik yaratıyoruz. İşte tüm huzursuzluğumuzun, tatminsizliğimizin sebebi bu ikilik. Aynı şey toplumsal boyutta da oluyor; bunun sonucunda da savaşlar, ayaklanmalar, ırkçılık ortaya çıkıyor.

Her şeyi ikilikler olarak ele alıyoruz; sabır -sabırsızlık; almak-vermek, aydınlık-karanlık vs. ve bunları kendimizce (toplumun yönlendirmesi- kültür) iyi ve kötü olarak kabul ediyoruz; oysa karanlık olmadan aydınlığı idrak etmek mümkün değil... Aynı şey kendi içimizdeki özellikler için de geçerli, huzurun yolu da "birlik"ten geçiyor; egomuz ve gölgemizi olabildiğince birleştirmekten.

Geçen gün bir çizgi filmde müthiş bir sahneye denk geldim; kötü olarak nitelenen bir karakter değişmeye karar verir, arkadaşı da onu küçümser; "hıh! kötü tarafını değiştirecekmiş, ne malum esas değerli tarafının kötü tarafın olmadığı!"



Hani bazen bazı insanların bir özelliği bizi çok sinir eder, "ay ne kaba bir insan" deriz mesela, işte bundan bu kadar rahatsız olmamızın sebebi o gördüğümüz özelliğin bizim bastırmaya çalıştığımız bir gölge özelliğimizin olmasıymış.



Kitapta ayrıca aşkın gölge kavramı ile ilişkisi ve gölgemizle bütünleşebilmeyle ilişkili "mandorla"dan da bahsedilmiş. Alıntıları bu şekilde yaptığım için kusura bakmayın....:(

Kitabı çok sevdim ve çok faydalı buldum, kısa ama aydınlatıcı bir kitap. Yazar hiç lafı uzatmamış ve gereksiz tekrar yapmamış. Bolca not aldığım yer oldu. Kolay anlaşılır bir kitap üstelik. Psikolojiye ilgisi olanlara mutlaka tavsiye ederim. Keyifli okumalar...



19 yorum:

  1. Kapağından dolayı süper market kitabı sandım önce ama yaptığınız alıntılara göre okumaya değermiş. Peşin hüküm vermemek gerek. Bu arada o çizgi filmi kitaptan daha fazla merak ettim, bir çizgi filme göre epey felsefikti :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bazıları kitabın dilini ağır bulmuş ama ben öyle bulmadım.. çizgi film kral şakir olabilir ama emin değilim:) umarım siz de seversiniz, çok teşekkür ederim yorumunuza:)

      Sil
  2. Hımm bu da girdi listeye:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okursanız yorumunuzu çok merak ediyorum, çok teşekkür ederim yorumunuza:)

      Sil
  3. Güzel bir kitaba benziyor. Uzayan listeme eklemem gerek. Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. umarım siz de seversiniz, çok teşekkür ederim yorumunuza:)

      Sil
  4. Herşeyden içimizde biraz olduğundan mı acaba ayna gibi karşımızdakinde görmek bizi öfkelendiriyor? Merak ettim kitabı Eren’cim.

    Alıntıları eklemek beni de çok zorluyordu, dikteyi kullanmaya başladım, son derece pratik oldu canım, senin de işine yarar diye söylemek istedim, zaten biliyorsundur ama benim aklıma yeni geldi mesela böyle kullanmak ☺️ Bir de FotoğrafÇevir diye bir uygulama var, ister kendin çekip istersen hazır fotograftaki metni kopyalıyor, sadece düzeltme kalıyor bize. Kolaylıklar dilerim. 💕

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Biblio'cum çok güzel bir kitap tavsiye ederim:) Aa dikte ve fotoğrafcevir şahane tavsiyeler, çok teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  5. Yaaa ilginç. Böyle şeyler okumaktan keyif alırım😁. Eğer hediye etmek isterseniz buradayım 😁

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok güzeldi evet:) kitaplığımda tutmak istediğim bir kitap:)yorumunuza teşekkür ederim:)

      Sil
    2. Eheehheeh kibarca reddedişiniz için teşkkür ederiimm :)) rica ederiim :)

      Sil
  6. Ya ben böyle kitap bloglarını pek seviyorum :))
    (son yazıma bakınız:))

    YanıtlaSil
  7. Yazınızı okuyunca iki tane gölgemin olduğunu düşündüm nedense biri beni takip ediyor diğeri de bizi yönlendiriyor gibi..🙂 Ama yazar iyi anlatmış bunu.. Kitap,okumaya değer gibi gözüküyor,tanıtım için saolun, emeğinize sağlık..😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok doğru Ertuğrul Bey, tavsiye ederim, çok teşekkür ederim yorumunuza:)

      Sil
  8. Karanlık olmadan aydınlığı fark edemeyiz evet zıtlıklar anlamlı kılıyor çoğu şeyi; gölgeler, ikircikli haller... yorumun ve alıntılar ilgi çekici teşekkürler Erencim:) sevgiyle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitabı tavsiye ederim Bahar'cım, çok teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil
  9. pikiş bakalım iyimiş alıyom listeyeee :)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...