7 Kasım 2022 Pazartesi

Parfümün Dansı - Tom Robbins


Bu kitabı değerli blogger dostumuz Arakolpa'nın tavsiyesi ile okudum, kendisi yazarın sıkı bir hayranı, blogunda yazarın diğer kitaplarıyla ilgili yazılarını da bulabilirsiniz.

Tom Robbins 1932 doğumlu Amerikalı bir yazar. Wikipedia'da yazar hakkında şöyle ilginç bir tanıtıma yer verilmiş;

Robbins, "Oyunculuk, uçarılık değil bilgeliktir" görüşünü ön plana çıkarıp çılgınlık derecesinde oyuncul romanlar yazmaktadır. Romanları, hayatın daha ciddi yanlarını inkar etmez; "her şeye rağmen mutluluk" ilkesinin savunuculuğunu yapar. Bu ilkenin içerdiği mesajı, romanlarındaki karakterlerin felsefeleri ve aynı zamanda da incelikli yazı biçimiyle iletir. Edepsiz kelime oyunları, alakasız sonuçlar, zıtlık içeren ifadeler, ara sözler, Robbins'in anlatımının belli başlı özellikleridir. Romanları yalnızca edebi uzlaşımları değil, insanoğlunu tatmin etmenin en iyi yolu hakkında toplumda yer alan varsayımları da sorgular. Robbins, panteizm, mistik Doğu dinleri ve Yeni Fizik gibi çeşitli kaynaklardan alternatif düşünceleri bir araya getirir.


1985 yılında yazılıp hemen çok satarlar arasına giren kitabımızın orijinal ismi Jitterbug Perfume, Türkçesi Swing Parfümü. Kitap ülkemizde ilk olarak Kelebek Yayınları'ndan 1985 yılında Pancarın Dansı ismiyle basılmış, sonra Ayrıntı Yayınları'ndan ilk olarak 1995 yılında basılıp birçok kereler yeniden basılmış. 370 sayfalık kitabı Belkış Çorakçı Dişbudak çevirmiş.

Kitabımız pancarla başlayıp pancarla bitiyor. Kahramanlarımız Seattle'dan parfüm meraklısı bir garson Priscilla, New Orleans'tan küçük bir dükkandaki bir parfüm yapımcısı Lily Devalier ve yardımcısı V'lu, Paris'ten bir büyük bir parfüm üreticisi olan LeFever kardeşler ve tabi ki ölümsüzlüğü yakalayacak olan eski bir kral Alobar, eşi Kudra ve tabi ki Pan...

Kitaptaki en uzun bölümler Alobar ile ilgili kısımlar, onun ve sonradan ona katılan Kudra'nın hikayesini uzun uzun okuyoruz -açıkçası bu bölümlerin uzunluğu ve konuya biraz geç bağlanışı romanın içine girmemizi biraz erteliyor-. Zaten kokularla esas ilgili olan kişi de Kudra. 

Eş zamanlı olarak mükemmel parfümü yapma arayışındaki kahramanlarımızın yolları birbirleriyle ve "pancarla" kesişir, olaylar gelişir:)) Arakolpa'nın dediğine göre yazarın doğru düzgün bir olay örgüsüne sahip nadir (yoksa tek miydi :D) kitaplarından biri. Kitabı sevdim (Alobar'lı kısım biraz daha kısa olsa daha çok sevebilirdim ama sanıyorum alt metinde yazarın anlatmak istediği, aynı zamanda kitabın alt yapısını oluşturan ama benim tam kavrayamadığım bir şeyler daha vardı, örneğin Alobar'ın Hristiyanlıkla tanışması ve buna karşılık Pan'la olan ilişkisi vs. gibi). Yazarın benzetmeleri kitabın en sevdiğim kısımları oldu, oldukça zihin açıcı bir okuma oldu benim için. En sevdiğim bölüm ise son bölümdü, oradaki anlatım çok hoşuma gitti. Yazarın bir de Ağaçkakan romanını almıştım, onu da merak ediyorum, yalnız yazarın her okura hitap etmeyebileceğini de eklemek isterim, keyifli okumalar dilerim:)

 


32 yorum:

  1. bilmediğim bir yazar ama pancarın dansı harika isim olurmuş :) :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle, uygun ve eğlenceli bir isim:))

      Sil
  2. Yazarı seviyorum ama ben bu romanda çok ortada kalmıştım. Yanlış zamanda okumuştum ama zamanlamam doğru olsaydı bile farklı bir sonuç çıkar mıydı hiç emin değilim. Yazarın Sirius'dan Gelen Kurbağa romanını öneririm. Elinize sağlık Eren Hanım keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Gül Hanım sizin yazınızı da okudum:) Bence yazıda da dediğim gibi Alobar'ın kısmı başta fazla uzun kalıyor, bir yerden sonra roman açılıyor ama... Sirius'tan Gelen Kurbağa'ya [bilgisayar Tarsus'tan diye düzeltme verdi buna:)))] bakacağım, öneriniz ve yorumunuz için çok teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  3. Kitabı duymamıştım. İlginç bir kitapmış ama okuma isteği pek oluşmadı bende. :) Sen sevmişsen güzel, tanıtım için teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kolay bir okuma değil, her zevke hitap etmiyor Duygu'cum, ben teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil
  4. Anladığım kadarıyla yer yer sıkıcı bir roman, ve zorlayıcı bir roman, en sevdiğim :) Okurum bunu da inş:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, zorlayıcı romanları seviyorsan denemelisin:) keyifli okumalar:)

      Sil
  5. Geçtiğimiz yıl severek okumuştum ve evet bende de sanki içinde birşeyleri kaçırmışım gibi bir hissiyat bırakmıştı. Belki daha sonra tekrar okurum diye düşünüyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yazarın diğer kitaplarına bakmak istiyorum, kesinlikle ilginç bir yazar, yorumuna teşekkür ederim:)

      Sil
  6. bunu okudum iyi tabii, yazar da iyi hıhıms :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaçar mı senden Deepcim:) keyifli okumalar:)

      Sil
  7. Bu kitabı senelerdir merak ediyorum, inşallah bir gün alıp okuyacağım:))) Ne zamandır listemdeydi, sizin yazınızdan sonra daha net bilgim oldu:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım okuyunca siz de seversiniz, yorumunuza çok teşekkür ederim, keyifli okumalar:)

      Sil
  8. Süskind'in Parfüm'ü ile bunu hep karıştırırdım. Süskünd'i okudum bunu okumadım daha. (Hatta sanırım yakın dönemde yazılmışlar.) Değişik bir üslupta olduğu anlaşılıyor yazından.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aa ben de aynen hep karıştırırdım, ne zaman bahsi geçse filmini izlediğim için 'bunu biliyorum' deyip geçmiştim:)) evet alışılmadık bir tarz Narda'cım, yorumuna teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  9. O kadar uzun zamandır listemde ki kitap... Hep bu sene okuyayım diyorum... Sizmdi senin yazından sonra yine kendime aynı şeyi söyledim.😬

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Okursan yorumlarını merakla bekliyorum Gülşah'cım, keyifli okumalar, sevgiler:)

      Sil
  10. Aynı kitabı okuyup (hem de bir çok kereler) kaçırdığım yerleri görmek çok ilginç ve bilgilendiriciydi. Yazdıklarınıza katılıyorum. Umarım Pan'ın geçtiği yerlerin yakınından geçerim:) Güzel yazınız için elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz beni çok mutlu etti, Pan renklendiriyor her yeri:)) çok teşekkür ederim yorumunuza:)

      Sil
  11. Bu isimde bir film de vardı bu kitaptan mı uyarlandı bilmiyorum. Kitabı henüz okumadım ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz de benim gibi Koku filmi ile karıştırıyorsunuz sanırım:)) yorumunuza teşekkür ederim Derya Hanım, sevgiler:)

      Sil
  12. ben okudum bu kitabı ama sanırım çok benlik bulmamıştım, tekrar okunabilir ama ah o ama :) teşekkür ederiz paylaşım için canımsın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında salim kafayla okumak lazım Eylem'cim, sen de canımsın, teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil
  13. Kitabı da yazarı da tanımıyorum ama kitabı öneren arakolpa blogunun sahibiyle geçen gün blog yazarları toplantısında tanışıverdik,güzel oldu.Teşekkürler tanıtım için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Yurdagül Hanım, ne güzel olmuş, imrendim:) çok teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  14. Uzun zamandır okumak istediğim bir kitap. Yazardan daha önce bir kitap okumadım. Çok merak ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yorumunu merakla bekliyorum Şule'cim, çok teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil
  15. Zorlayıcı olması benim için sorun değil fakat konusu itibarıyla kararsız kaldım. Yazar ve kitap hakkında bilgim yoktu, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konu ilginçti ama ben esas yazarın yazım tarzını ve özellikle benzetmelerini çok sevdim, ayrıca alt metinde anlatılmak istenen fikri çözmeye çalışmak hoşunuza gidecektir:) çok teşekkür ederim yorumunuza:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...