29 Kasım 2022 Salı

Babalar ve Oğullar - İvan Turgenyev (Blogger Kitap Kulübü - Kasım)

 


Not 3: Eşim adaptörü tamir etti:)))

Not 2 : Bu sefer de laptopumun adaptörü bozuldu,  Merkür retrosu da yok ama... neyse artık:)))

Not: Laptopum düzeldi, ben ümidi kesmiş laptopu tamirciye götürmek üzere kenara koymuştum, oğluşum uğurlu eliyle dümesine basınca açılıverdi çok şükür:))

Blogger Kitap Kulübümüzün bu ayki ev sahibi sevgili Şule bizim için güzel bir klasik seçti; Turgenyev'den Babalar ve Oğullar (veya Babalar ve Çocuklar).

Turgenyev 1818-1883 yılları arasında yaşamış Rus şair ve romancı, romanlarında özellikle ailesinin etkisiyle zengin çiftlik sahiplerini konu edindiğindi belirtilmiş. Wikipedia'da kendisi ve romanı hakkındaki madde çok ilginç geldiği ve bana göre bir bakıma romanı aydınlattığı için burada yer vermek istiyorum;

9 Kasım 1818'de Orel kentinde doğar. Babası soylu bir ailedendi, fakat yoksul düşmüşlerdi. Süvari albayı baba Turgenev, Spasskoye malikanesinin sahibi, yaşlı bir kadın olan, Varvara Petrovna Lutovina ile evlenir. Bu evlilikten İvan doğar. Okumuş, eğitime, kültüre düşkün fakat bir o kadar da sert olan annesi, suç işleyen toprak kölelerini acımasızca cezalandırır, kırbaçlatır. Turgenyev'in fikirleri bu durumlar yüzünden küçük yaşta şekillenmeye başlar.

1862 yılında yazılan ve yazarın beşinci eseri olan bu roman, nihilizm (hiççilik, -Nihilizm, hiççilik ya da yokçuluk; Latince'de 'hiç' anlamına gelen nihil sözcüğünden türetilen Nihilizm, günümüzde birçok spesifik alt dala ayrılmakla beraber, en popüler tanımıyla; her şeyin anlamdan ve değerden yoksun olduğunu savunan felsefi görüştür. Nihilistler Tanrı'nın varlığını, iradenin özgürlüğünü, bilginin imkânını, ahlakı ve tarihin mutlu sonunu reddederler.[kaynak belirtilmeli]
19. yüzyıl ortalarında Rusya'da, özellikle genç entelektüel kesim arasında taraftar bularak yükselen ve bu nedenle kendine büyük felsefi akımlar arasında yer edinen bir felsefi yaklaşımdır.- wikipedia) dalındaki ilk roman kabul ediliyormuş.

Açıkçası daha önce okuduğum ve şurada bahsettiğim bu eseri tekrar okumadım, o zaman bu romanı biraz sıkıcı bulmuştum ve konusunun daha çok Rusları ilgilendirdiğini düşünmüştüm. Ancak nihilizm bakış açısıyla okununca daha ilginç bulunabilir.

Kitapta genel olarak gelenekselliği temsil eden babalar ile bireyselliği, batıcılığı benimsemiş oğullar -özellikle Bazarov karakteri ile- arasındaki çatışma konu alınmış. 

Karakterlerimiz; genç tıp öğrencisi Arkadi, sınıf arkadaşı Bazarov, Arkadi'nin babası Nikolay, Nikolay'ın abisi Pavel, Nikolay'ın ilişki yaşadığı Feniçka, Bazarov'un ilişki yaşadığı zengin dul Anna, onun kız kardeşi Katya. 

Arkadi, üniversiteden mezun olunca arkadaşı Bazarov'u da alarak tatil için babası ve amcasının yaşadığı çiftliğe gelir. Bazarov alaycı ve baskın bir tiptir, biraz saf olan Arkadi arkadaşının etkisinde kalmaktadır. Özellikle aristokrat ve geleneklerine sıkı sıkı bağlı olan Pavel ile birbirlerinden pek hoşlanmazlar. Kitabın baş kahramanı Bazarov ve nihilizmin temsilcisi de o.

Kitaptaki olayları anlatmayı gerekli görmüyorum, yukarıda da dediğim gibi kitap bana pek hitap etmedi ama sonuçta bir klasik:) Blogger Kitap Kulübü arkadaşlarımın yorumlarına bakalım şimdi;

1. Dövüşürken hanımefendi değilim / She is the man - (https://applesodaa.blogspot.com/2022/12/bkk-kasm-2022-okuma-raporu.html?sc=1670160695718#c5475701865935999485)

2. Kitaplık/Okuma Günlüğüm - Eren (https://okumagunlugum.blogspot.com/)

3. Şule Uzundere Blog / Hayata Dair Her Şey - (https://suleuzundere.blogspot.com/)

4. Kaystros Tyrha / Kaplan Diary - (https://kaplandiary.blogspot.com/2022/11/blogger-kitap-kulubu-bkk-kasim-3-ay.html?sc=1670161664588#c3293699878256128298)

5. Yüreğimin İklimi - (https://yuregiminiklimi.blogspot.com/2022/11/okuduklarim-202299-babalar-ve-ogullar.html)

6. Gizem Gündüz / Okuyan Koala - (http://kitap28.blogspot.com/2022/12/babalar-ve-ogullar-blogger-kitap-kulubu.html/)

7. Gül Özdemir / Film Yabancı Dizi Anime ve Kitap - (https://fgofilmdizianime.blogspot.com/)

8. Manxcat - Kuyruksuz Kedi - (https://nurruyakara.blogspot.com/)

9. Su'nun Harikalar Diyarı - (https://sununnotu.blogspot.com/)

10. SevKoz / Sevimli Kitaplar - (https://sevimli-kitaplar.blogspot.com/ )

11. Tosbağa Günlüğü - (http://tosbagagunlugum.blogspot.com/2022/12/bkk-kasim-2022-babalar-ve-ogullar.html)

12. Sevgili Günlük - (https://www.aydinlikyuz.com/)

13. Kitap Eylemi (https://www.kitapeylemi.blogspot.com/)

14. Recep Hilmi Türkmen (https://www.rehitu.com)

15. Oytun'la Hayat - (http://oytunlahayat.blogspot.com/2022/11/babalar-ve-ogullar-ivan-turgenyev.html)





31 yorum:

  1. Benim çok sevdiğim bir eserdir yaklaşık 13 yıl önce okumuştum. Zaten Rus klasiklerini (o eski dönemi) çok severim bunu da beğenerek okumuştum. Özellikle oğulların aile ile ilişkileri çok tanıdık gelmişti zaman ve mekan değişse de nesil farkının benzer olmasını hayret verici bulmuştum. Klasikleri illa beğeneceğiz diye bir şey yok tabii ki bende Balzac'ta çok zorlanıyorum mesela:) merak eden okusun diyelim. Elinize sağlık Eren Hanım sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarın bir kitabını daha okumuştum İlk AŞK'tı sanırım, onu daha çok sevmiştim, oğul-aile ilişkisi açısından dediğiniz gibi çok tanıdık:) Balzac hiç okumadım sanırım, vadideki zambak vadide (yarıda) bıraktım :)) merak eden okusun :) yorumunuza çok teşekkür ederim Gül Hanım sevgiler:)

      Sil
    2. Meltem Gürle, ''Klasikleri neden okumalıyız? '' başlıklı harika bir yazı yazmıştı. Aklıma o geldi.

      Sil
    3. Bakayım Meltem Gürle'ye bakayım teşekkür ederim:)

      Sil
  2. Tam bir klasik ama henüz okumadım 🤭🤭 Klasikleri çok severim, baya da bir klasik okumuşluğum var ama bunu esgecmişim, hatırlattığın için teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klasikler hiç yanıltmaz:) çok teşekkür ederim yorumunuza, keyifli okumalar:)

      Sil
  3. Hihihihi, okudum mu evet. Keyif aldım mı evet ama önerir miyim mesela hayır. Bu alanda gerçekten ilgili insanlar daha çok keyif alabilirdi. Şahsen ben siyasi politikalardan da anlamadığım için bazı noktaları anlamaya alt zeminim de yetersiz kaldı. Neyse efenim sırada benim kitabım var önümüze bakalım. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen ben de siyasi durumlardan bihaber olduğumdan anlamadığım yerler oldu sanırım, klasiktir her zaman geçerliliği vardır ama bana pek hitap etmedi, çok teşekkür ederim yorumuna, evet gelecek aya bakalım:)) sevgiler:)

      Sil
  4. Öncelikle bilgisayarınızın düzelmesine çok sevindim:)))
    Kitabı biliyordum ama açıkçası fikrim ve bilgim yoktu, yazınız sayesinde öğrendim:) Sıkılırım gibi düşündüm:) Emeğinize sağlık:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok naziksiniz çok teşekkür ederim:) evet açıkçası sıkılabilirsiniz:)) çok teşekkür ederim yorumunuza, keyifli okumalar:)

      Sil
  5. Paylaşımınıza teşekkürler... Turgenyev bir türlü okuyamadığım yazarlardan maalesef.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi bir yazar gerçekten:) ben teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  6. Babalar ve Oğullar bir türlü okuyamadığım Rus klasiklerinden... Yazarın "İlk Aşk" ını okumuştum sanırım. Edebiyat derslerinde sürekli "Hiççilik" akımına örnek gösterirdik kendisini, Blog sayfalarında görünce okuyasım geldi. Paylaşımınıza teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ben de okumuştum İlk Aşk'ı güzeldi, hiççilik akımı evet, klasikler önemli, okumalı, çok teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  7. Yeterince ilgimi çekmedi konusu, okur muyum bilmiyorum. Kısa bir tanıtım olmuş Erencim, sevgiler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Açıkçası kitap pek bana hitap etmedi Duygu'cum, öyle olunca pek yazasım da gelmiyor:)) çok teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil
  8. güzel bir seçim olmuş :) okumak istediklerimden benim de

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, size de keyifli okumalar o zaman:)

      Sil
  9. çok sevdiğim bir kitap bu, bazarov da en sevdiğim karakterlerden, julien sorel gibiii :) keşke bir bazarov dizisi olsaaaaa saaaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah Julien Sorel yaaaa:) evet Bazarov çok renkli, canlı bir karakterdi gerçekten, dizisi Better Call Saul gibi olurdu herhalde:))

      Sil
  10. çok geçmiş yıllarda okumuştum Erencim:) kitap kulübüyle güzel okumalarınız olsun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumun için çok teşekkür ederim Bahar'cım sevgiler:)

      Sil
  11. Bilgisayar sorununuzun çözülmesine sevindim:) BKK listesi de isabetli olmuş, teşekkür ederim. Bu sayede ayın kitabını okuyan arkadaşları atlamamış oluruz.
    Ben kitabı çok sevdim. Olaylar çarlık Rusya'nın Avrupa'dan gelen yeni fikirler karşısında zor anlar yaşadığı ve daha sonra Çarı devirerek Bolşeviklerin yönetimi ele geçirdiği bir dönemde geçiyor. Bizim Osmanlı'nın çöküşü ve yeni cumhuriyetin kuruluşuyla aşağı yukarı aynı döneme rastlıyor. Bizde de benzer kuşak farkları var. Sözgelimi Osmanlıyı yüceltip cumhuriyete bayrak açanlar bugün bile hâlâ varlar. Onların muhafazakâr, dindar babaları ve devrimci yeni nesil çocukları olduğu gibi bizde de aynıları var. Özellikle Bazarov karakterinde toplanan nihilizm ideolojisi biraz abartılı da olsa güzel yansıtılmış. Keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim:) Açıklamanız beni düşündürdü, kitaba biraz yüzeysel baktığımı hissettim, dediğiniz gibi benzer konular da var, Bazarov renkli ve ilginç bir karakterdi gerçekten, çok teşekkür ederim yorumunuza keyifli okumalar:)

      Sil
  12. Klasikleri okumayı çok seviyorum. Bu kitabı da bir solukta okudum. Bir o kadar da etkiledi beni.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klasiklerin değeri tartışılmaz, ara ara okumak gerek:) beğenmenize çok sevindim, yorumunuz için teşekkür ederim:)

      Sil
  13. 3. kere okumuşluğum :) Seviyore Rus'ları sanırım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ooo diyorum Eylem'cim, elit bir okursun kesinlikle:)) sevgiler:)

      Sil
  14. Eskiden kuşaklar arası çatışmalar daha çok isleniyormuş, günümüzde pek kalmadı sanki. Çok doyurucu olmasa da yine de sevdim. Turgenyev le tanışmış oldum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet artık çatışma bile olmuyor çünkü:)) nihayetinde bir klasik, okunmalı tabi:) çok teşekkür ederim yorumuna, keyifli okumalar:)

      Sil
  15. Ne güzel kitap kulübü kurmuşsunuz. Keşke vakit ayırabilsem ben de katılmak isterdim. Belki bir süre sonra eksikliğini çokk hissediyorum

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...