5 Eylül 2022 Pazartesi

Yaşlılık - Italo Svevo

 


Bu romanı çok sevgili blogger arkadaşım Deep Tone yazmıştı. Yazarımız için wikipedia'da şöyle denilmiş; "Italo Svevo (1861-1928) adıyla tanınan Aron Ettore Schmitz, İtalyan romancı, oyun yazarı ve iş insanıdır. Yaşamının büyük kısmını Trieste'de geçiren Svevo İtalya'da, psikolojik roman türünün öncüsü olarak kabul edilir. En önemli yapıtı sayılan Zeno'nun Bilinci ile bu edebiyat akımı üzerinde büyük etki yapmıştır." Romanın başındaki bilgi kısmında ise, "başlarda sanat dünyasında pek adından söz ettiremeyen yazarın ilk iki eseri Hayat İşte ve Yaşlılık, James Joyce tarafından okunup çok beğenilmiş ve bu sayede geniş kitlelere ulaşmıştır," deniliyor. Yazar bu romanını 1898'de 37 yaşında yazmış.  Ben yazarın bu eserini Emil Zola'nın Therese Raquin romanına benzettim biraz, ikisi de oldukça dramatik ve gerçekçi eserler...

Ben romanı İthaki Yayınları'ndan 2020'de çıkmış baskısından okudum, 254 sayfalık kitabı Fuat Sevimay çevirmiş.

Emilio Brentani orta yaşlı, hayatında şimdiye kadar hiç eğlenip gönlüne göre bir iş yapmamış, işinde gücünde bir adamdır. Kendisi gibi bir kadın olan kız kardeşi Amalia ile birlikte yaşamaktadır. Kızkardeşi hayatını abisine adamıştır. Bu sakin düzen Emilio'nun her göreni kendisine aşık eden Angiolina'ya gönlünü kaptırmasıyla değişir. Bir anda adeta aklını kaybeden Emilio hem bu aşka kendini kaptırmak istemez hem de çırpındıkça daha da derinine saplanır aşkın. Diğer taraftan dostu heykeltıraş Balli de onu uyarmaktadır ama aşkın gözü kördür işte... 

Yaşlılık dramı yoğun bir kitap, ayrıca Emilio'nun Angiolina ile ilgili ikilemleri de biraz tekrar hissi veriyor ancak ne de olsa edebi bir eser ve insana o edebi tadı veriyor, tavsiye ederim, keyifli okumalar:)




22 yorum:

  1. Şu aralar değil ama bir kaç ay sonra okumak üzere listeme girdi. Kaleminize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk psikolojik romanlardan sayılabilir, umarım seversiniz, keyifli okumalar dilerim:)

      Sil
  2. Yazarın başyapıtı ama Zeno'nun Bilinci'ni hiç sevmemiş zorla bitirmiştim (çok oldu okuyalı şimdi olsa yarım bırakırdım) o yüzden Svevo'yu bir daha deneyeceğimi düşünmüyorum. Ayrıca yaşlılıktaki beklenmeyen hareketlerde ilgimi çekmiyor pek. Başka kitaplara diyelim Eren Hanım, sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen başyapıtlar şaşırtabiliyor gerçekten, Yaşlılık fena değildi ama yazarın yaşlılık diye anlattığı yaş 35 yaş bu arada Gül Hanım:)) keyifli okumalar, sevgiler:)

      Sil
  3. Tanıtım için teşekkürler Erencim. Kitap güzel gibi ama hakkında bir şey bilmeden bu kapağı görseydim almayacağım bir kitap olurdu. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısın Duygu'cum kapağı ben de sevmedim, yorumun için teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  4. Svevo inşallah 2023 de en az bir kitabını okuyacağım bir yazar olacak, amin. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman 2023'ü bekliyoruz:) keyifli okumalar:)

      Sil
    2. Sevgili Eren BKK olarak Eylül ayı için seçilen kitabımız Franz Kafka'nın Şato kitabı oldu. Belki gözden kaçırmışsındır diye yorum bırakmak istedim.
      https://kaplandiary.blogspot.com/2022/08/blogger-kitap-kulubu-bkk.html

      Sil
    3. Ah çok teşekkür ederim, gerçekten görmemiştim:)

      Sil
  5. Svevo takma adıymış demek. Yaşlılığa hazır değilim, adı bu olan kitaba da:)))

    YanıtlaSil
  6. hani çok eski aşk kitapları olur ya gazetelerin yanında hediye olarak verilen o hissiyatı verdi bana :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Sapho vardı okuduğum o tarz eski kitaplardan biri, konusu buna benziyordu... sevgiler:)

      Sil
  7. svevo yaa ünemli, bak fuat sevimay da iyi ve edebiyat ödüllerisi alıyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fuat Sevimay'a bakayım Deep'cim teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  8. Zeno'nun Bilinci adlı kitabını okumuştum:)
    iyi bir edebiyatçı, bu kitabını da listeye alayım:) sevgilerimle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zeno'nun Bilinci'ni merak ettim Bahar'cım, yorumuna çok teşekkür ederim, sevgiler:)

      Sil
  9. Yazarı hiç okumadım Eren. İtalyan edebiyatından pek haberim yok. Belki yazarla giriş yaparım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş bir kitap Şule'cim tavsiye edebilirim :)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...