1 Şubat 2022 Salı

Bir Tereddüdün Romanı - Peyami Safa

 


Romanı, Ötüken Yayınları'nın 1987'deki 9. basımından okudum (ilki 1933'de yapılmış), eser 179 sayfa. Peyami Safa 1899-1961 yılları arasında yaşamış, değişik türde çok sayıda eser vermiş bir romancı. Ekonomik kaygılar sebebiyle pek çok takma isimle (favorim Safiye Peyman :)) hızlı okunacak, edebi değer taşımayan eserler de yazmış.

1933'de yazdığı Bir Tereddüdün Romanı yazarın psikolojik eserleri arasında sayılabilir.

Yazarın ailesinde hastalıklar ve ölümler çok olmuş, özellikle eşinin rahatsızlıkları ve oğlunun vefatı onu çok etkilemiş. Bu eserinde de ölüm konusu hemen hemen baş rolde. Sanıyorum romana ismini veren tereddüt de yaşamakta tereddüdü ifade ediyor.

Romanımız evlilik çağındaki Mualla'nın, dönemin popüler bir romanını okumasıyla başlar. Kitap son derece iç karartıcıdır, bir adamın otel odasında korkunç can çekişmesini anlatmaktadır. Mualla kitaptan çok etkilenir ama elinden de bırakamaz. Bir arkadaşı Mualla'yı o meşhur yazarla tanıştırır. Yazar etkileyici biridir ancak çok da rahat, umursamaz bir yaşam tarzı vardır. Bir süre sonra genç, güzel ve akıllı Mualla'ya evlenme teklif eder. Ancak diğer tarafta da kendisine kafayı takmış bir okuru olan Vildan vardır; pervasız, cüretkar ve gizemli...  Romanda en çok yer tutan kısım yazar ve Vildan'ın diyaloglarıydı.

Yalnızız (1951) kadar etkileyici olmasa da güzel bir romandı diyebilirim. Konu size bir aşk romanı izlenimi vermesin, Vildan ve yazarın diyalogları pek aşk üzerine değil... Keyifli okumalar dilerim. 


Yazarın 1938'de evlendiği Nebahat Erinç ile bir resmi...
(https://www.kadinvekadin.net/peyami-safa-kimdir.html)

resim: alsat kitap


18 yorum:

  1. Peyami Safa'dan yıllar önce Dokuzuncu Hariciye Koğuşu romanını okumuştum. Bu kitabını bilmiyordum:) Merak ettim, bakacağım:))) Emeğinize sağlık:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım siz de seversiniz, ilginç bir roman, çok teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  2. Merak ettim kitabı, değişik görünüyor. Yazarın yaşadıklarını bilmiyordum, üzücü. Tanıtım için teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Duygu gerçekten değişik bir kitap... Gerçekten bu kadar üretken bir yazarın bu acı deneyimlerine ben de üzüldüm ve şaşırdım, çok teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil
  3. Safiye Peyman..:) Harfler Peyami Safa'ya çok benziyo,isminde küçük değişiklikler yaparak takma isimler kullanmış demek ki.. :) Yazarın hayatıda üzücü dramatikmiş ama diğer kitapları okunmaya değer bence..Eski yazarların bilinmeyen hayatlarını azda olsa öğrenmek okumaya değer..Emeğinize sağlık..😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Safiye Soyman'a da benziyor:)) Evet Ertuğrul Bey dediğiniz gibi çok önemli bir yazar, eski yazarlarımızı tanımalı... çok teşekkür ederim yorumunuza:)

      Sil
  4. peyami safa da çok seviyorum, bu romanı da, ya bu roman çok özel yaaa, böyle bir başka roman yok bizde :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kesinlikle Deepcim, şahane, Yalnızız da eşsiz gerçekten:)

      Sil
  5. Önerizi dikkate alarak henüz okumadığım "Yalnızız"a meylediyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. olur mu, ben Yalnızız'ı sizin önerinizle okumuştum hatta:)) bakınız ne yazmışsınız Yalnızız üzerine; http://arakolpa.blogspot.com/2019/04/yalnzz-peyami-safann-son-roman.html

      Sil
  6. güzel bir kitaba yer vermişsin, büyük yazarların zaman zaman başka isimlerle kaleme aldıkları yazılar hep düşündürmüştü beni zamanında, malum ekonomik şartlar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet gerçekten ne büyük kalemler ekonomik kaygılarla sahte isimlerle pek çok roman yazmış.. düşündürücü:)

      Sil
  7. Edebiyatımızın değerli romancılarından biri, okumak isterim Erencim:)
    sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tavsiye ederim Bahar'cım umarım seversin, sevgiler:)

      Sil
  8. Kitap iki bölüm gibiydi. Başlangıçla sonrası bayağı farklı. Bu açıdan beklediğimi bulamadım. İkinci bölümde yer yer sıkıldım. Yine de yazarın kalemini sevdim. Başka kitaplarını da okuyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet Şule'cim dediğin gibi iki farklı bölüm gibiydi, usta bir yazar ama, çok teşekkür ederim yorumuna:)

      Sil
  9. Yalnızız da oldukça iyidir, bunu hatırlamadığımdan mütevellit okumuş olup olmadığımı bilmiyorum :D keyifli kitaplarda buluşalım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu da güzeldi Eylem'cim, usta bir yazar gerçekten... çok teeşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...