31 Ekim 2022 Pazartesi

Bayan Westaway'in Ölümü - Ruth Ware (Blogger Kitap Kulübü - Ekim)

 


Blogger Kitap Kulübü olarak ikinci ayımızdayız, bu ayın ev sahibi benim:) Ayın kitabı olarak en sevdiğim tür olan psikolojik gerilim türünden bir kitap seçtim. Ruth Ware bu türden romanlar yazan bir yazar. Kendisini biraz tanıyalım...



Ruth Ware 1977, Sussex doğumlu İngiliz yazar. Manchester Üniversitesi mezunu yazarımız bir süre Paris'te yaşamış. Yazarlık yapmadan önce garsonluk, kitap satıcılığı ve öğretmenlik yapmış. Yazarlık kariyerine Ruth Warburton adıyla 2013-2014 yılları arasında yazdığı 4 kitaplık genç yetişkin fantazi romanları ile başlamış. Sonra 2015 yılında Karanlık Orman ismindeki ilk psikolojik gerilim romanını yazmış, devamında yedi roman daha yazmış. Ancak dilimize bu romanı dahil üç tanesi çevrilmiş.

Psikolojik gerilim romanlarındaki yazım tarzı Agatha Christie'ye benzetiliyormuş. (Bu romanında da hatta "Agatha Christie romanlarındaki gibi bir atmosfer vardı..." benzeri bir cümle geçiyor.) Yazarın kahramanları genellikle kendilerini suçla ilişkili tehlikeli durumlarda bulan sıradan kadınlar. Yazar ayrıca oluşturduğu kasvetli atmosferle karakterleri olaylara şiddetli tepkiler vermeye itiyor. Atmosfer yazarın romanlarında önemli bir yer tutuyor.

Bu yazarın dördüncü romanı, 2018 yılında yazmış. Goodreads puanı 3,82. 

İthaki Yayınları'ndan 2020 yılında çıkan 408 sayfalık kitabımızı Aslıhan Kuzucan çevirmiş. Kapağı da Hamdi Akçay tasarlamış. 

Konumuza gelirsek; Harriett Westaway -kısaca Hal- ,
annesini bir kaç yıl önce kaybetmiş, başka kimsesi olmayan ve kendi başına hayat mücadelesi veren, 21 yaşında Brighton'lu bir kızdır.  Annesini kaybedince doğan çalışma zorunluluğu nedeniyle liseyi bile bitirememiştir. Panayırdaki standında tarot falcılığı yapan annesinin yerine geçmiştir. Ancak kazandığı ona zar zor yetmektedir, yarı aç yarı tok gezer. Ama başında bundan daha büyük bir bela vardır, çok zor bir zamanda tefeciden aldığı borç, sürekli ödeme yapmasına rağmen bir türlü kapanmaz, sık sık aldığı tehditler artık onu korkutmaktadır. Bir gün hiç beklenmedik bir mektup alır; büyükannesi Bayan Westaway vefat etmiştir, kendisi de cenaze törenine katılmak ve mirasın açıklanması için Trepassen Konağı'na davet edilmektedir. Hal paraya bu kadar ihtiyaç duyduğu bir anda gelen mektuba çok şaşırır ancak ortada bir sorun vardır, onun büyükannesi uzun yıllar önce ölmüştür. Hal durumun isim benzerliğinden doğan bir yanlış anlaşılma olduğunu düşünür ancak paraya o kadar ihtiyacı vardır ki nihayet oraya gidip sahte torun olarak davranmaya ve mirası almaya karar verir. Tabi öncesinde Westaway'leri iyice araştırır. 

Romanda ayrıca Hal'ın annesi Maggie'nin günlüğünden de bazı bölümler okuyoruz.

Hal, konağa gittiğinde yapacağı rolün hiç de kolay olmayacağını anlar, aile üyeleri bir yana, Bayan Westaway'in sadık yardımcısı yaşlı ve huysuz Bayan Warren (ki kendisi Rebecca romanındaki emektar ve ürkütücü Bayan Danvers'a benzetilmekte) başlı başına çetin bir cevizdir, en başından beri Hal'a şüpheyle yaklaşmaktadır. Her şeye rağmen Hal rolüne devam etmeye çalışır. Ancak orada öğrendiği bir takım gerçekler onu şok eder. 

Hal miras meselesinin nasıl sonuçlanacağı konusunda endişe ededursun, tesadüfen öğrendikleri onu çok daha başka bir noktaya getirir. Kitabın son çeyreğine geldiğimizde artık gizem yön değiştirmiştir, Hal'ın odağı bambaşkadır şimdi.  Özellikle son bölümde gerilim doruk yapar...


Başta romana girmekte biraz zorlandım ama özellikle yaklaşık bir 150 sayfa sonra kitap ilginçleşmeye başladı. Hal gittikçe, gerçeklerin açığa çıkacağı, maskesinin düşeceği noktaya yaklaşıyordu, yazar o gerilimi güzel yansıtmış. Sonda ise çok fazla git-gel vardı, Hal bir gidiyor, bir geliyor yani o biraz sıktı beni. Bir de anlatım bazı yerlerde karışık geldi -sürprizbozan- mesela ben hala Hal'ın annesi kim, tam emin değilim -sürprizbozan-. Son olarak (hadi daha fazla sürprizbozan vermeyelim:) katilin motivasyonunu çok yetersiz buldum, önceki yaptıklarıyla da hiç bağdaştıramadım... 

Psikolojik gerilimin çok daha güzel örneklerini okuduktan sonra, bu kitaba puanım 5 üzerinden 3. Kötü diyemeyiz, anlatım güzel, temiz ancak kurguyu biraz zayıf buldum, bende güçlü bir merak oluşturamadı. Sizlerin ve değerli kulüp üyesi arkadaşlarımın yorumlarını merak ediyorum, buyurun tartışalım...:)

Kitap hakkında yazan kulüp üyelerimizin yazıları şöyle;

1. Dövüşürken hanımefendi değilim / She is the man - (https://applesodaa.blogspot.com/2022/11/bkk-ekim-2022-okuma-raporu.html?sc=1667479347111#c2073533744474263253)

2. Kitaplık/Okuma Günlüğüm - Eren (https://okumagunlugum.blogspot.com/)

3. Şule Uzundere Blog / Hayata Dair Her Şey - (https://suleuzundere.blogspot.com/2022/11/ruth-ware-bayan-westawayin-olumu.html)

4. Kaystros Tyrha / Kaplan Diary - (https://kaplandiary.blogspot.com/2022/11/blogger-kitap-kulubu-bkk-ekim-2-hafta.html?sc=1667480924972#c3542838642639635394)

5. Yüreğimin İklimi - (https://yuregiminiklimi.blogspot.com/2022/10/okudum-202289-bayan-westawayin-olumu.html)

6. Gizem Gündüz / Okuyan Koala - (http://kitap28.blogspot.com/2022/10/bayan-westawayin-olumuruth-ware-blogger.html/)

7. Gül Özdemir / Film Yabancı Dizi Anime ve Kitap - (https://fgofilmdizianime.blogspot.com/)

8. Manxcat - Kuyruksuz Kedi - (https://nurruyakara.blogspot.com/)

9. Su'nun Harikalar Diyarı - (https://sununnotu.blogspot.com/2022/10/bayan-wastvayin-olumuruth-ware.html/)

10. SevKoz / Sevimli Kitaplar - (https://sevimli-kitaplar.blogspot.com/2022/11/bayan-westawayin-olumu-ruth-ware-kitap.html

11. Tosbağa Günlüğü - (http://tosbagagunlugum.blogspot.com/2022/11/blogger-kitap-kulubu-bkk-ekim-2022-2ay.html)

12. Sevgili Günlük - (https://www.aydinlikyuz.com/2022/11/bayan-westawayin-olumu-kitap-yorumu.html#comment-4528)

Kasım ayının ev sahibi Babalar ve Oğullar kitabı ile sevgili Şule :)



Resim 2: wikipedia




38 yorum:

  1. Kitap ve yazar hakkında detaylı bilgi vermişsin, emeğine sağlık Erencim. Konusu ilginç görünüyor ama eleştirdiğin kısımlardan sonra kafamda soru işaretleri kaldı. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kötü değil Duygu'cum ama iyi de değil, vasat bir kitap, tavsiye ederim diyemiyorum yani:) çok teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil
  2. İlk sayfalar yavaşlığı son sayfalar ise hızlı akışıyla insanı yoruyordu. Konu iyiydi ama dur bir dk öyle olmaz o diyip tekrar baştan yazasım gelmedi değil. İyi bir fikir nasıl yazılamaza örnek olarak gösterebiliriz gibi geliyor bana. :D Kimseye önermem ama okumak isteyene de engel olmam öyle bir deneyim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet özellikle sonlarda sürekli git gel, git gel sürekli bir aksiyon, sıkıldım ben de... Katılıyorum, güzel işlenebilirdi bu konu... Bir de konu hemen değişti sonda, bir garipti yani:) çok teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil
    2. Bu kitabı ben de okudum ve blogumda yazdım. Size haber vermem gerekiyor galiba yazdığımı.

      Sil
    3. Yazınızı ekliyorum listeye:)

      Sil
  3. Çok önerilen bir kitap ben de okumak isterim biraz farklı bir tür arayışındayım bu aralar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Türün daha iyi örnekleri olsa da okunabilir bir kitap:)

      Sil
  4. İlk sayfaların o durağanlığı ile o son sayfaların hızı okurken çok yordu ama o git geller, geriye dönüşler,mektuplar hepsi de ilginçti ve insanı içine çekiyordu. Çok sevdiğimi söylemem ama yine de iyi bir kitaptı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında daha güzel, daha merak uyandırıcı bir şekilde işlenebilirmiş diye düşündüm ben de, yorumunuza teşekkür ederim, keyifli okumalar:)

      Sil
  5. Bu kitabı bende arkadaşımdan duydum. Bu ay alacağım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım siz beğenirsiniz, keyifli okumalar:)

      Sil
  6. hımm ya bcp de sen deyince ben de merak ettim yazarı da o zamansa başka bir kitabını okumalı. su nun yazısını okudun muuuu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet şaşırdım Deepcim çünkü yazar hakkında hep çok olumlu yorumlar okumuştum, başka kitaplarına bakmalı belki:) teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil
  7. Ben kitabı sevmedim🤭 Ama keyifli bir okuma oldu teşekkürler 🤗

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef benim de çok hoşuma gitmedi, ortalama bir kitaptı, ben teşekkür ederim yorumunuza, keyifli okumalar:)

      Sil
  8. Aslında kitabın konusu ilginç geldi ama yazınızdan anladığım kadarıyla karışık biraz:) Sizin kitap tavsiyelerinize güvenirim, severim, okuyabilir miyim diye düşündüm? :) Çok ayrıntılı ve güzel anlatmışsınız, emeğinize sağlık:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet biraz karışıktı doğrusu, kötü diyemem ama daha iyi işlenebilecek bir konuydu, türün daha iyi örnekleri bulunabilir:) çok teşekkür ederim güzel yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  9. Eren'ciğim ben buraya yorum yazmış olabilirim ama olmayabilirim de ama yorum yazan arkadaşları gezdim de geldim :) Kitabı okumak büyük bir doygunluk vermemiş gruba anladığım kadarıyla ben yazarı da bilmiyordum ama sırf yazarı bilmek için bile okumak isteyebilirdim, ne yazık ki etkinliğe geç katıldım ama inş sonraki aylarda sizlere yetişebilirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Etkinliğe katılacak olmana çok sevindim Eylem'cim, yorumlarını merakla bekliyor olacağım, yorumuna çok teşekkür ederim sevgiler:)

      Sil
  10. bu arada sen Ankara'da değil misin :) niye değilsin, gelemez misin ki gelseydin ya toplaşmaya :) tanışırdık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İstanbul'dayım Eylem'cim, Ankara'da olsaydım gelmeyi çok isterdim, inşallah İstanbul'da bir buluşmada sen de olursun da -veya İstanbul'a yolun düşerse- tanışmayı çok isterim, sevgiler:)

      Sil
  11. Size katılıyorum. Özellikle Hal'ın annesi Maggie mi, Ezra'nın ikiz kız kardeşi Maud mu emin olamadım. İsim benzerliği kimin? Yoksa Maud Hal'i nüfusuna mı geçirmiş? Bayan Westaway, Maggie'nin halası ise, Maggie'nin kızı Hal'in soyadı nasıl Westaway oluyor. Büyükanne, kocası öldükten sonra kızlık soyadını mı kullanmış? Ezra, Hal'in babası olduğu için soyadının Westaway olması normal ancak Ezra ile Maggie'nin resmiyette bir ilişkisi görünmüyor. Oldukça karışık ilişkiler. Ben de tam olarak kim kimin nesi anlayamadım. Yine de değişik bir okuma oldu benim için, teşekkürler, iyi okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, ben de biraz önce "She's the man"ın yazısını okuyunca anladım gerçeği, biyolojik anne Maggie, Maud da Hal'i büyüten anneymiş:)) evet soyadı meselesi benim de aklıma takılmıştı, karışık ilişkiler gerçekten... Yazınızı büyük keyifle okudum, ben teşekkür ederim, keyifli okumalar:)

      Sil
  12. Sen çok güzel anlatmışsın; ben de hala bu kızın annesi Maggie ise ve Maggie mavi gözlü ise nasıl oldu da annesinin gözlerini kahverengi sandı vs bir sürü detaya takılmış durumdayım. Yine de iyi bir romandı ve tekrar okuyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Romanı beğenmene çok sevindim, evet kafada bir çok soru kalıyor ama en azından atmosfer güzeldi, çok teşekkür ederim yorumuna, keyifli okumalar:)

      Sil
  13. Tek seven benim galiba Podcastte de anlattım ben klasik gibi yazılmış olmasını sevdim annesinin kapının önündeki trafik kazası mesela asla tahmin edemeyeceğim bir şeydi sevdim onu da ... Neyse umarım dinlersin uzun uzun anlattım zaten

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlgi çekici noktalar vardı gerçekten de, ben de atmosferi sevdim özellikle... Siz çok dikkatli okumuşsunuz çoğumuzun gözünden kaçan noktaları yakalamışsınız, bravo gerçekten, podcastınızı dinlemek için sabırsızlanıyorum, elinize sağlık:)

      Sil
  14. Aaaa herkes kitabı karıştırmış Kaptan Diary ile uzun uzun yazistik
    Sanırım grupta Hal ' Maud un büyüttüğü ve Hal in onu annesi sandığı anlaşılmamış. Oysaki biyolojik anne Hal daha bir kaç gunlukken öldürülmüş
    Soyadı meselesini şöyle düşündüm yabancılarda yenge teyze hala kavramı yok ya bu olen yaşlı cadaloz bence Hal in annesinin yengesi. Ezra Maud ve Maggie amca çocukları soyadları o yüzden aynı olabilir. Zaten Maggi öldürülünce Maud tamamen onun kimlik bilgilerini kullanmış.
    Resim olayına da açıklık getireyim Resimde hem Maggie hem Maud var Ezra Hal'ın biyolojik annesine sarılmış kenarda bi.kosede duran ise Hal i büyüten anne. Hal fotoğrafı görünce Ezra'nın sarıldığını kardeşi sandı. Kenarda duran ise kuzenleri sandı
    Ben bu kadar detaylı anlatmadım gerçi Podcastte ama size yazdım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harikasınız Sevim Hanım gerçekten bravo, çok dikkatlisiniz, sayenizde daha iyi anladım, çok teşekkür ederim:)

      Sil
  15. Merhaba :) Sevgili applesodaa'dan buraya geldim. Onun bahsettiği sıkıntılara siz de dikkat çekmişsiniz. Bir de yazar akrabalık ilişki yumağı konusunda zihin cimnastigi yaptırmayı hedeflemiş galiba. Okuma yapmadım ama aynı kitap hakkında yazılanları takip hoşuma gitti. 🙂 Emeklerinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet aynı kitap hakkında farklı yorumlar okumak güzel gerçekten:) Çok doğru:)) çok teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  16. yeni tanıştığım bir yazardı. gerilim severim ama biraz yavan kalmıştı. yazarın geçmişini okumamıştım, onu da burayı okuyarak öğrenmiş oldum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bana da biraz yavan geldi, eh gelecek aylara bakalım artık, ne yapalım:)) çok teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  17. Siz ilk önerdiğinizde çok ilginç gelmişti (yazarı hiç bilmiyordum) okumak istemiştim ama simdi fikrimi değiştirdim epeyce kafa karışıklığı yaratmış gibi:) yine de kitap kulübünde tartışmak için başarılı olmuş gibi duruyor:) Elinize sağlık Eren Hanım keyifli okumalar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Gül Hanım bence kitap kulübünde tartışmak için güzel bir seçim oldu, hem değişik eleştiriler geldi hem de ben anlamadığım yerleri diğer arkadaşlar sayesinde -özellikle Sevim Hanım çok dikkatli bir okuma yapmış- anlamış oldum, çok teşekkür ederim yorumunuza, sevgiler:)

      Sil
  18. Yazar ülkesinde popüler bir isim sanırım ama ben daha önce duymamıştım. Bu kitap da ondan okuduğum ilk kitap. Benim için ortalamanın biraz üstündeydi. Nefret etmedim ama yazarın diğer kitaplarını okumayı isteyecek kadar da sevmedim.

    Anne mevzusu benim de kafamı karıştırdı. Son anda annenin değişmesi, kızın bunu sonradan keşfetmesi falan... Havada kalan şeyler vardı. Zaten küçücük bir evde yaşıyordu Hal, annesi de ölmüş. Hiç mi eşyalarını karıştırıp, geçmişi hakkında bir şeyler bulmaya çalışmamış. O kısımları sevmedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katılıyorum Şule'cim, ortalama bir kitaptı. Sevim Hanım sayesinde kitabı biraz daha iyi anladım:)) Çok doğru dedin, küçücük evde o belgelere daha önce hiç bakmamış olması çok saçmaydı , çok teşekkür ederim yorumuna, sevgiler:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...